اقتصادی

عرضه ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸ و ۵۰۰ تومانی به بازار در ۴۰ روز اخیر

فرزین، رییس کل بانک مرکزی در خبر ۲۱ در خصوص وضعیت بازار ارز توضیحاتی ارائه داد. وی گفت: مرکز مبادله ارز و طلا به منظور تامین تمامی نیازهای ارزی مردم تا پایان این هفته راه‌اندازی می‌شود.

رییس بانک مرکزی افزود:  یک جریانی تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را در بازار ارز ایجاد کند که از مردم درخواست می‌کنیم به آن‌ها توجه نکنند. در ۳ روز تعطیل اخیر نرخ درهم را با نرخ سازی بالا می‌بردند.

فرزین ادامه داد: خبرنگاران می توانند فردا به سبزه میدان و صرافی‌ها مراجعه کنند تا نرخ سازی این جریان‌ها به دور از واقعیت را متوجه شوند.

رییس بانک مرکزی گفت: در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانک های دولتی در حال عرضه ارز هستیم که  در ۷ روز هفته حتی روزهای تعطیل هم فعال هستند.

فرزین تاکید کرد: به جریان نرخ ساز ارز اجازه نخواهیم داد علائم غیرواقعی به بازار ارز بدهد. پیش بینی می کنیم نرخ ارز کاهشی باشد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد و این مرکز برای توسعه معاملات ارز و طلا راه اندازی می شود.

او گفت: وعده راه اندازی این مرکز تا نیمه بهمن داده شده بود اما به دلیل مشکلات فنی به موقع آماده نشد. این مرکز تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود.

فرزین گفت: در گام اول تمامی نیازهای ارزی مردم مثل ارز دانشجویی، مسافری و درمانی در این مرکز تامین می‌شود. در هفته آینده ربع سکه هم که حباب زیادی دارد در این بازار عرضه خواهد شد تا حباب آن کاهش بیابد.

او افزود: در گام‌های بعدی ابزارهای مشتقه ارزی و عملیات سوآپ را هم در این مرکز راه‌اندازی خواهیم کرد.

رییس بانک مرکزی گفت: در ۴۰ روز گذشته که بنده رییس بانک مرکزی شدم،  ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه شد. امروز  ۱۸۷ میلیون دلار و ۳۰۰ میلیون درهم در این سامانه عرضه شد. فردا هم در عراق و ترکیه ارزهای جدیدتری عرضه خواهیم کرد.

او ادامه داد: گزارشاتی به دست ما رسیده که برخی از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند و بعدا در سامانه درخواست ارز می‌کنند که این کار مصداق پولشویی است و با آن‌ها برخورد می‌شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا