اقتصادی

دلاری شدن تنها راه اقتصاد آرژانتین برای نجات از مارپیچ مرگ!

اقتصاددان برجسته استیو هانکه معتقد است پذیرفتن دلار به عنوان پول رایج تنها راه نجات آرژانتین از مارپیچ مرگی است که بر این کشور حلقه زده است.

این پروفسور دانشگاه جانز هاپکینز نقطه نظرات خاویر مایلی نامزد ریاست جمهوری آرژانتین را تکرار کرد. او همچنین خواستار کنار گذاشتن پزو و پذیرش دلار آمریکا به عنوان راهی برای مهار تورم افسارگسیخته در اقتصاد شده است.

هانکه در پست پنجشنبه خود در پلتفرم X (که پیش از این توییتر نام داشت) نوشت: مدل اقتصادی مورد حمایت خوان پرون، رییس جمهور سابق آرژانتین و پس از آن رؤسای جمهور بعدی، اقتصاد این کشور را «در آستانه فروپاشی» قرار داده است. او تورم سالانۀ فعلی این کشور آمریکای جنوبی را بیش از ۱۶۰درصد عنوان کرده که بسیار بالاتر از اعلام رسمی ۱۱۳ درصدی است.​

او در پستی در روز چهارشنبه در X نوشت: «سیاست‌های فاجعه‌بار پرونیستا فرناندز رییس جمهور آرژانتین اقتصاد این کشور را به هم ریخته است. امروز، من تورم سالانۀ آرژانتین را ۱۶۶ درصد برآورد می‌کنم. دلاری‌ شدن تنها راه متوقف کردن مارپیچ مرگ در آرژانتین است.»

ماه‌هاست که هانکه یکی از مدافعان سرسخت این ایده است که آرژانتین دلار را به عنوان پول رایج ملی بپذیرد. او در ماه ژوئیه گفت که دلاری کردن آرژانتین تنها راه خروج از تلۀ عمیق بدهی آن است و پیشنهاد داد که بانک مرکزی این کشور نیز به حالت تعلیق درآید.​

ارزش پزو آرژانتین در دهه گذشته به دلیل اینکه این کشور با تورم شدید و کوهی از استقراض دست و پنجه نرم می‌کرد، سقوط کرده است. بر اساس داده‌های CEIC، بدهی خارجی این کشور در پایان سال ۲۰۲۲ به ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود یعنی ۲۷۷ میلیارد دلار رسید.

بحران ارزی عمدتاً به دلیل کمبود دلار آمریکا ایجاد شده است و بانک‌های تجاری آرژانتین را مجبور به ایجاد حساب‌های سپرده به یوان چین کرده است.

این کمبود ناشی از خشکسالی مداوم بود که صادرات محصولات کشاورزی کشور را تحت تأثیر قرار داد و ذخایر دلاری بانک مرکزی را به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ کاهش داد.

درخواست برای افزایش استفاده از دلار آمریکا، تلاش‌های «دلارزدایی» توسط این کشور آمریکای جنوبی را تضعیف می‌کند. آرژانتین قبلاً به پیروی از چین، هند و برزیل به دنبال قطع وابستگی خود به دلار بود.

منبع: مارکتس اینساید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا