اقتصادی

قیمت نفت دومین افزایش هفتگی متوالی را ثبت کرد

به نقل از رویترز، روز چهارشنبه، آژانس بین‌المللی انرژی، یک روز پس از پیش‌بینی اوپک از افزایش تقاضای چین، اعلام کرد که لغو محدودیت‌های کووید-۱۹ توسط چین باید تقاضای جهانی را در سال جاری به بالاترین حد خود برساند.

هر بشکه نفت برنت با ۱.۴۷ دلار یا ۱.۷ درصد افزایش، به ۸۷.۶۳ دلار رسید. نفت خام آمریکا با ۹۸ سنت یا ۱.۲ درصد افزایش به ۸۱.۳۱ دلار در هر بشکه رسید.

نعیم اسلم، تحلیلگر کارگزار آواتید، گفت: «بسیاری از معامله گران معتقدند که به احتمال زیاد ما شاهد افزایش تقاضا از سوی چین خواهیم بود، زیرا این کشور همچنان به از بین بردن سیاست‌های کوید خود ادامه می‌دهد.»

برای یک هفته، برنت ۲.۸ درصد افزایش و معیار ایالات متحده ۱.۸ درصد افزایش داشت.

نفت همچنین با امید به اینکه فدرال رزرو آمریکا به زودی به سمت افزایش‌های کوچکتر نرخ بهره کاهش یابد، حمایت شد که می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده را روشن کند.

نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کند که فدرال رزرو پس از افزایش ۲۵ واحد پایه در هر یک از دو جلسه سیاست بعدی خود به چرخه انقباض خود پایان می‌دهد و سپس باید نرخ‌ها را حداقل برای بقیه سال ثابت نگه دارد.

لائل برینارد، نایب رئیس فدرال رزرو، روز پنجشنبه گفت: « به نظر می‌رسد که احتمال “فرود نرم” برای اقتصاد ایالات متحده در حال افزایش است. جلسه‌ی بعدی تعیین نرخ بهره فدرال رزرو از ۳۱ ژانویه تا ۱ فوریه برگزار می‌شود.»

همچنین برای کمک به قیمت نفت، شرکت بیکر هیوز (BKR.O) گفت که تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده با ۱۰ کاهش به ۶۱۳ رسید که پایی‌ترین میزان از نوامبر است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت: «دو اقتصاد بزرگ جهان به نفت خام بیشتری نیاز دارند.»

او گفت: «بازار نفت به دلیل ترس از رکود جهانی سقوط کرده است، اما همچنان نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهد که می‌تواند برای مدتی طولانی‌تر در رکود باقی بماند».

نفت علی‌رغم اینکه آمارهای موجودی ایالات متحده در این هفته نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۳ ژانویه با ۸.۴ میلیون بشکه افزایش به حدود ۴۴۸ میلیون بشکه رسید، افزایش یافت که بالاترین میزان از ژوئن ۲۰۲۱ است.

اندی لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates در هیوستون گفت که کاهش فروش از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده به تغییر احساسات منفی از این گزارش کمک کرد و قیمت نفت را افزایش داد.

جیم ریتربوش از شرکت مشاوره Ritterbusch and Associates گفت که سقف قیمت نفت روسیه که در بازار جهانی موج می‌زند، به افزایش قیمت نفت خام کمک می‌کند.

ریتربوش گفت: «تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر روی نفت خام روسیه به تدریج تأثیرات قیمتی را به خود می‌گیرد و زمانی که هجوم محموله‌های نفت خام روسیه در ماه گذشته به بازار جهانی جذب شود، بیشتر به یک عامل صعودی تبدیل خواهد شد.»

روسیه دومین تأمین‌کننده‌ی بزرگ نفت خام چین در سال ۲۰۲۲ بود، در حالی که عربستان سعودی رتبه اول را به خود اختصاص داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا