ارز دیجیتال

بایننس بستری برای نقد کردن درآمد هکر‌ها است؟

در مقالات اینترنتی زیادی بارها اشاره شده است که چگونه باج‌افزار‌ها یک مشکل رو به رشد هستند، به طوری که صدها میلیون دلار در سال برای قربانیان بی‌گناه هزینه دارند. (باج افزار گونه‌ای بدافزار است که دسترسی به یک سامانه را محدود می‌کند و ایجادکننده آن برای برداشتن محدودیت، درخواست باج می‌کند). از حمله Wannacry گرفته تا باج‌افزار بد نام NetWalker که به بیمارستان‌ها، مدارس، بخش‌های دولتی و کسب ‌و کارهای کوچک زیادی در سرتاسر جهان حمله کرد. باج‌افزار به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت.

طبق گزارشات اخیر، یک مامور ویژه اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، دانیل ام. سیرمونز (Daniel M. Sirmons)، در حالی که سوگند یاد می‌کند، گفته است که با توجه به دانش، آموزش و تجربه‌اش، هکر‌های باج ‌افزار اغلب از صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند بایننس برای شستشو یا نقد کردن پول‌های خود استفاده می‌کنند که این موضوع یک دست آورد نامناسب برای این نهادهای مالی فعال در کریپتو به شمار می‌آید. این اولین مورد نیست که بایننس چانگ پنگ ژائو به فعالیت‌های مجرمانه با استفاده از رمزارزها متهم می‌شود.

واریز مستقیم وجوه دزدیده شده به حساب‌های بایننس

بایننس بستری برای نقد کردن درآمد هکر‌ها است؟

در این گزارش، مامور ویژه سیرمونز موارد متعددی را بیان کرد که در آن شرکت‌های مستقر در ایالات متحده توسط باج ‌افزار NetWalker هدف قرار گرفتند و مبالغی به معادل صدها هزار دلار از هر کدام که با بیت‌کوین پرداخت شده‌اند، اخاذی کردند. بر اساس شهادت او، مهاجمان پس از دریافت وجوه و ترکیب آنها در  کیف پول‌های مختلف، سپرده‌های متعددی را مستقیماً به حساب‌های هدف بایننس ارسال کردند. سوابق بایننس نشان می‌دهد که حسابی که وجوه در آن برداشت شده متعلق به یک فرد اوکراینی ۲۰ ساله به نام تتیانا لوکیانیوک (Tetiana Lukianiuk) است. این فرد سپس بیت‌کوین را با تتر مبادله کرد و هر دو ارز را به ارزش تقریبی ۴۳۴ هزار دلار در اختیار کرد.

سیرمونز اظهار داشت که دلایل محتملی وجود دارد که باور کنیم این وجوه از طریق حملات باج افزار به دست آمده است و این وجوه دارایی‌های دخیل در پولشویی هستند و بنابراین مشمول ضبط مدنی هستند. با این حال، او همچنین ادعای بایننس را مبنی بر این که یک شرکت غیر آمریکایی است و تحت صلاحیت قضایی آمریکا نیست، برجسته کرد. بنابراین، نمی‌توان آن را با روند قانونی ایالات متحده مجبور کرد. با این حال، به گفته سیرمونز، صرافی بایننس گفته است که حساب را موقتاً متوقف می‌کند اما این کار را برای مدت نامحدود انجام نمی‌دهد که می‌تواند تحقیقات جنایی در حال انجام را به خطر بیندازد.

بایننس و تتر همیشه با معاملات کلاهبرداری مرتبط هستند؟

بایننس بستری برای نقد کردن درآمد هکر‌ها است؟

سیرمونز همچنین بیان می‌کند، از زمانی که ما شروع به گزارش در مورد کارتل جنایات کریپتویی و اعمال نادرست آن کردیم، دو نام بایننس و تتر بارها و بارها مطرح شده‌اند. از آنجایی که بایننس در جزایر کیمن مستقر است و صلاحیت مدیر عامل آن دائماً در حال افزایش است، سخت است که بایننس با فرآیندهای قانونی دولت‌های بزرگی مانند ایالات متحده مطابقت داشته باشد. دکتر کریگ رایت مدتها پیش گفته بود که این (صرافی بایننس) چیزی بیش از یک  مغازه سطل فروشی برای پولشویی نیست و به نظر می‌رسد که بار دیگر با شواهدی اثبات شده است.

او همچنین اضافه کرد، مهم نیست که ژائو چه اقداماتی را (مانند گرفتن سهام در فوربس) انجام می‌دهد تا شرکت خود را قانونی معرفی کند، مواردی مانند این همیشه تصویر او و بایننس را مخدوش می‎کند. از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۷، هیچ خبری از کلاهبردای و جنایت که در دهه گذشته رخ داده باشد و بدون دخالت بایننس در آن، وجود ندارد.

با این وجود، بایننس و صرافی‌های متمرکز نقطه مقابل بیت‌کوین هستند؟

از دیدگاه برخی تحلیلگران، بسیاری از بزرگترین پلتفرم‌های صنعت کریپتو که بزرگترین تشویق کنندگان عمومی بیت‌کوین هستند، به نقطه مقابل سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا وعده داده شده توسط این ارز دیجیتال تبدیل شده‌اند. بیت‌کوین به دور از اینکه یک ارز دیجیتال مناسب برای جرم و جنایت باشد، به عنوان یک سیستم نقدی کاملاً قابل ردیابی راه اندازی شد. دکتر رایت، مردی که ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتو است، بارها توضیح داده است که چگونه بیتکوین برعکس آن چیزی است که بسیاری از مردم فکر می‌کنند. همه معاملات در دفتر کل انجام می‌شود و به صورت متنی واضح ارائه می‌شود و شناسایی و پیگرد قانونی فعالیت‌های غیرقانونی مانند سرقت و پولشویی را آسان می‌کند.

بایننس بستری برای نقد کردن درآمد هکر‌ها است؟

برخلاف آنچه طرفداران بیت‌کوین ادعا می‌کنند، نودهای بیت‌کوین می‌توانند از نظر قانونی مجبور به مسدود کردن وجوه و کیف پول‌ها در انتظار تحقیقات جنایی شوند. اگر معلوم شود که جنایتی رخ داده است، می‌توان آنها را مجبور به تصرف عواید غیر قانونی نیز کرد. این موضوع به زودی در دادگاه‌ها نشان داده خواهد شد. ساتوشی ناکاموتو در توصیف بیت‌کوین می‌گوید، فرض کنید سیستمی ایجاد شود که این امکان را فراهم کند وقتی چیز با ارزشی به سرقت برود، برای شخص دزد ارزشی نداشته باشد. او در واقع این چنین بیان می‌کند “تصور کنید طلا در صورت سرقت تبدیل به سرب شود. اگر دزد آن را پس بدهد، دوباره به طلا تبدیل می شود…“. سیرمونز در این راستا معتقد است، دنیایی که توسط ژائو، مدیران تتر و بسیاری دیگر از حامیان کریپتو در حال حاضر ایجاد شده است، برخلاف دنیای صادق و شفافی است که ساتوشی ناکاموتو در نظر گرفته بود. با این وجود، رویای اصلی او مانند همواره زنده است.

بایننس بستری برای نقد کردن درآمد هکر‌ها است؟

به طور کلی، صرافی‌هایی مانند بایننس و صادرکنندگان استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر می‌توانند به محصولات و پلتفرم‌هایشان اجازه دهند تا زمانی که بخواهند برای جرایم استفاده شوند، اما این امر، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که بیت‌کوین یک دنباله شواهد بی‌نقص و شفاف از خود باقی می‌گذارد. بنابراین این پلتفرم‌ها اگر چنین اقدامی کنند، به مرور زمان دقیقاً به همین دلایل احتمالاً با مشکل مواجه ‌شوند و اعتماد عموم را از دست می‌دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا