بازارهای داخلی

صنایع غذایی به فکر سوخت جایگزین باشند

به رغم ذخایر عظیم گازی ایران، چند سالی است که کشور با چالش بزرگ ناترازی گاز درگیر است. سازوکار اشتباه قیمت گذاری در این حوزه و عدم توجه به توسعه زیر ساخت و بهینه‌سازی از دلایل ناترازی گاز است و موجب شده امروز کشور شاهد بحران در حوزه تامین انرژی باشد. نتیجه قابل لمس این ناترازی گاز، افت فشار گاز در روزهای سرد در کشور به ویژه در مناطق شمال و شمال شرقی کشور است.

در کنار هیاهوی مشکل تامین گاز خانگی برای نجات مردم از سرما، موضوع بسیار مهمی نیز وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است.

کارخانه های صنایع غذایی از جمله بخش‌هایی است که افت فشار گاز می تواند آسیب جدی به آن‌ها بزند و تولید غذا در کشور را با چالش مواجه کند، کما اینکه در یک هفته اخیر نیز این اتفاق افتاده است.

حسن فروزان فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در بخش کشاورزی، در این باره به اقتصاد آنلاین گفت: پایداری تامین انرژی در صنایع غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه در تمام روند تولید غذا از گندزدایی تا تکمیل پخت حرارت نقش اصلی را ایفا می کند.

وی ادامه داد: هیچ چیز نمی تواند جایگزین حرارت در صنایع غذایی برای تولید یک محصول سالم و با کیفیت باشد.

به گفته فروزان فرد، نبود یا کمبود سوخت به مراتب آسیب بیشتری نسبت به آب و برق به صنایع غذایی می زند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر منبع اصلی تامین سوخت حرارتی در صنایع غذایی گاز است، افزود: از دهه ۹۰ تا به امروز توسعه صنایع بر مبنای مصرف سوخت گاز بوده است و به مرور نظام مصرف سایر سوخت ها کنار زده شد.

فروزان فرد معتقد است: در شرایط کنونی اثر افت فشار گاز بر تولید صنایع غذایی اجتناب ناپذیر است و تنها برای کاهش آسیب به صنایع غذایی می توان راهکارهای کوتاه مدت و طولانی مدت را در پیش گرفت.

وی راهکار کوتاه مدت را باز گشت به گذشته و احیا یا راه اندازی ابزارها و زیر ساخت های استفاده از سوخت دوم دانست که باید توسط واحدها و کارخانه های صنایع غذایی انجام شود.

فروزان فرد اضافه کرد: البته برای به نتیجه رسیدن راهکار کوتاه مدت، تامین سوخت دوم برای صنایع غذایی از جمله مازوت و گازوئیل توسط دولت باید به فوریت مورد توجه قرار گیرد.

وی راهکار طولانی مدت را حرکت به سمت توسعه زیر ساخت و بهینه‌سازی حوزه گازی عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به توسعه زیر ساخت و بهینه‌سازی در این حوزه نیازمند مدیریت درست دولت و همکاری مردم هستیم.

فروزان فرد در پاسخ به این پرسش که در صورت ادامه دار شدن افت فشار گاز باید منتظر توقف تولید غذا یا کاهش آن در کشور باشیم، اظهار کرد: در صورت ادامه دار شدن افت فشار گاز توقف تولید غذا اتفاق نخواهد افتاد اما، باید منتظر زیان بزرگ در بخش صنایع غذایی باشیم که بی تاثیر در تامین غذای کشور نیست.

وی گفت: با توجه به آنکه مواد اولیه تولید در صنایع غذایی فساد پذیر است و امکان نگهداری طولانی مدت ندارد، این زیان با از دست رفتن مواد اولیه تولید همراه خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه زیان ایجاد شده تنها متوجه صنایع غذایی نخواهد بود، افزود: سایر حلقه های زنجیره تولید غذا که شامل کشاورزان و دامداران می شود نیز زیان خواهند دید، چرا که صنایع غذایی به عنوان حلقه واسط دچار مشکل است.

فروزان فرد بر این باور است که این شرایط منجر به تشدید نارضایتی اجتماعی در قشر های کم درآمد جامعه خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا