اقتصادی

طلا اولویت اول هزینه‌های مردم نیست

نادربذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار طلا و سکه در هفته جاری گفت: در طول این هفته علی رغم افزایش ۱۲ دلاری انس جهانی طلا که در حال حاضر ۲۰۰۳ دلار است در بازارهای داخلی با توجه به ثبات نرخ ارز و نبود تقاضا روند قیمت‌ها کاهشی بود.

وی افزود: در مجموع هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۹ هزار تومان کاهش، ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان شد قیمت سکه نیز در طول این هفته روند کاهشی داشت بر این اساس سکه تمام طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان کاهش، ۲۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان کاهش ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان شد، ربع سکه بدون تغییر ۱۰ میلیون تومان ماند و سکه یک گرمی بانک مرکزی هم ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان شد.

وی درباره روند حباب سکه و قیمت نقره نیز نیز گفت: قیمت حباب سکه نیز روند کاهشی داشت و به ۵ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت انس نقره ۲۸ دلار و ۸ سنت و هر گرم نقره در بازارهای داخلی ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می‌شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به ادامه روند کاهش تقاضا در بازار طلا درباره راه‌های برون رفت از این رکود اظهار داشت: هزینه‌های تولید در صنعت طلا بالاست اگر دولت به بخش تولید ورود کند و بانک‌ها تسیهلات با بهره پایین بدهند می‌تواند نقش محوری در کاهش هزینه های تولید داشته باشد.

بذرافشان همچنین اضافه کرد: از طرف دیگر شرایط اقتصادی مردم از نظر معیشتی با توجه به تورمی که وجود دارد مساعد نیست این اتفاق نیز بازار طلا را تحت تاثیر قرار داده است و طلا اولویت اول هزینه‌های مردم نیست پس از صرف هزینه‌های جاری در ماه یا در سال اگر در کنارش اگر پس اندازی باشد مردم به سمت و سوی خرید طلا و سرمایه‌گذاری بلند مدت می‌آیند.

به گفته وی خبرهای سیاسی و اقتصادی که در سال ۱۴۰۲ وجود داشت همچنین ثبت‌نام خودرو از دیگر دلایل کاهش تقاضا در بازار سکه و طلا بود.

 رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پیشنهاد دیگری برای رفع مشکل بازار طلا گفت: در کل باید یک سری بسترها برای بهبود معیشتی مردم باید انجام شود دولت می‌تواند با اعطای بن های خرید یا تسهیلات بانکی مردم را در این بخش یاری دهد.

بذرافشان همچنین روند قیمت‌ها را در کاهش تقاضای بازار سکه و طلا موثر عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که قیمت‌ها ثبات دارد یا کاهشی است مردم اگر حتی قصد خرید هم داشته باشند با فرض اینکه ممکن است ثبات ادامه‌دار باشد یا قیمت‌ها بیشتر کاهش پیدا کند کمتر به بازار ورود می‌کنند در صورتی که مردم باید در زمان کاهش قیمت و ثبات در بازار حضور داشته باشند اما عکس این قضیه در بازار رخ می دهد و در زمان افزایش قیمت و التهاب تقاضا بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این فرهنگ باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: الان قیمت‌ها به ثبات خوبی رسیده است شرایط برای ورود به بازار خوب است نمی توان انتظار کاهش بیشتری داشت توصیه ما این است که مردم با ثبات فعلی با اطمینان مبادلات خود در بازار طلا را انجام دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا