ارز دیجیتال

کل ارزش قفل شده (TVL) چیست و چرا اهمیت دارد؟

همانطور که فضای دیفای به رشد خود ادامه می‌دهد، اهمیت درک ارزش کل قفل شده (TVL) نیز بیشتر می شود. TVL روش خوبی برای سنجش سلامت اکوسیستم یک پروتکل حوزه دیفای است. این معیار نشان می‌دهد که افراد چقدر مایل به قفل کردن قراردادهای دیفای هستند و هر چه TVL یک پلتفرم بالاتر باشد، اعتماد مردم به آن پروتکل بیشتر می‌شود. در نتیجه، هرچه پول بیشتری در دیفای محبوس شود، پتانسیل بیشتری برای رشد در اکوسیستم وجود دارد.

TVL چیست؟

به عبارت ساده، TVL ارزش کل تمام دارایی‌های قفل شده در پروتکل‌های دیفای را اندازه‌گیری می‌کند. در واقع، TVL شامل مجموع ارزش تمام کوین (توکن)‌هایی است که به عنوان سپرده‌ در تمام عملکردهایی که یک پروتکل‌ دیفای ارائه می‌دهد، از جمله استخرها، وام‌دهی و استخرهای نقدینگی، وجود دارند.

ارزش کل قفل شده در بازار کریپتو از ۱۶۰ میلیارد دلار در اواسط آوریل ۲۰۲۲ به ۵۸.۴ میلیارد دلار در سپتامبر ۲۰۲۲ کاهش یافت که پایین ترین سطح از مارس ۲۰۲۱ است. TVL معیاری برای وجوه سپرده گذاری شده در قراردادهای هوشمند است و این رقم به دقت بررسی می‌شود. شاخص TVL توسط تحلیلگران به عنوان معیاری از اعتماد سرمایه گذاران به بازار ارزهای دیجیتال است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که TVL نشان نمی‌دهد که چه تعداد وام در حال حاضر معوق است یا اینکه این سپرده‌ها چه بازدهی به دست می‌آورند، بلکه این معیار فقط ارزش فعلی سپرده‌ها را منعکس می‌کند. علاوه بر این، اگر پروتکل‌های دیفای در چندین شبکه پخش شوند، هر شبکه TVL مستقل خود را خواهد داشت. بزرگترین شبکه TVL در حال حاضر اتریوم است که بیش از ۵۰۰ پروژه دارد و تقریباً نیمی از کل TVL در صنعت دیفای را تشکیل می‌دهد.

اهمیت TVL چیست؟

کل ارزش قفل شده (TVL) چیست و چرا اهمیت دارد؟

رشد TVL یک شاخص کلیدی از افزایش علاقه و پذیرش پروتکل‌های دیفای است. دلایل متعددی از جمله موارد زیر وجود دارد که چرا TVL یک معیار مهم برای ردیابی است:

  • این معیار، روشی برای اندازه‌گیری حجم اکوسیستم دیفای ارائه می‌دهد.
  • TVL شاخص خوبی برای سطح فعالیت در فضای کریپتو است. هر چه TVL بالاتر باشد، فضا فعال‌تر است. هرچه مقدار بیشتری در پروتکل‌ها قفل شود، فضا فعال‌تر است.
  • می‌توان از این معیار برای ارزیابی خطرپذیری اکوسیستم استفاده کرد، زیرا راهی برای اندازه‌گیری ارزش کل در معرض خطر فراهم می‌کند.
  • TVL بالاتر در پروتکل دیفای نشان می‌دهد که سرمایه بیشتری در پلتفرم قفل شده است، در نتیجه مزایای زیادی برای کاربران از جمله بازدهی بهتر به همراه دارد. از سوی دیگر، TVL کمتر به معنای سرمایه کمتر در دسترس است که در نهایت منجر به بازدهی کمتر برای کاربران آن پلتفرم می‌شود.
  • TVL همچنین می‌تواند توسط سرمایه گذاران برای تعیین اینکه آیا توکن اصلی پروژه بیش از ارزش یا کمتر از ارزش، قیمت گذاری شده است یا خیر، استفاده شود. اگر ارزش بازار یک توکن نسبت به TVL پروژه به عنوان یک کل بالا باشد، احتمالاً توکن بیش از حد ارزش گذاری شده است. به طور مشابه، اگر ارزش بازار نسبت به TVL پایین باشد، احتمالاً توکن کمتر از ارزش گذاری شده است.

چگونه TVL یک پروتکل را محاسبه ‌کنید؟

کل ارزش قفل شده (TVL) چیست و چرا اهمیت دارد؟

برای محاسبه TVL یک پروژه، تعداد توکن‌های سپرده شده در پروژه را در قیمت فعلی آن به دلار آمریکا ضرب کنید. اگر پروژه‌ای در چندین توکن سپرده می‌پذیرد، باید TVL را برای هر توکن محاسبه کنید و آنها را جمع کنید تا TVL کلی پروژه را بدست آورید. TVL مربوط به یک پروتکل دیفای خاص را می‌توان در سایت Defi Pulse نیز یافت، جایی که می‌توانید تجزیه و تحلیل و رتبه بندی پروتکل‌های مالی غیر متمرکز را بیابید. به عنوان مثال، می‌توانید از از این پلتفرم برای شناسایی پروتکل‌های دیفای با بیشترین حجم دارایی‌های رمزنگاری شده استفاده کنید. پلتفرم مذکور، TVL هر پروژه دیفای را ردیابی می‌کند و آن را به USD نمایش می‌دهد که درک آن را آسان می‌کند. این یک ابزار عالی برای کسانی است که به دنبال تحقیق در دنیای مالی غیر متمرکز هستند یا مبتدیانی که می‌خواهند در مورد پروژه‌های مختلف در اکوسیستم اطلاعات بیشتری کسب کنند.

آیا TVL معیاری دقیق است؟

کل ارزش قفل شده (TVL) چیست و چرا اهمیت دارد؟

در حالی که TVL بینش‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهد، مهم است که به یاد داشته باشید که همیشه ۱۰۰ درصد دقیق نیست. علاوه بر این، مهم است که قبل از سرمایه گذاری در هر پروژه، تحقیقات خود را انجام دهید. با پرس و جو و مطالعه پروژه‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف، می‌توانید درک بهتری از اینکه کدام پروتکل‌ها محبوبیت بیشتری دارند و کدام پروتکل‌ها فعالیت بیشتری دارند، به دست آورید. TVL مهم است، اما تنها معیاری نیست که باید هنگام تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در یک کوین (توکن) در نظر بگیرید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا