بازارهای خارجی

رونق شیل آمریکا رسماً به پایان رسیده

به نقل از اویل پرایس، قبل از رکود ناشی از بیماری همه‌گیر در تولید نفت جهان، رشد تولید نفت ایالات متحده عامل ۹۸ درصد افزایش تولید جهانی در سال ۲۰۱۸ (همانطور که در سال ۲۰۱۹ گزارش شد) بود. تقریباً تمام این رشد ناشی از افزایش سریع تولید نفت شیل است که ۶۴ درصد از تولید ایالات متحده را تشکیل می‌دهد (تا سال ۲۰۲۱).

اویل پرایس اعلام کرده است که “رونق شیل ایالات متحده رسماً به پایان رسیده است.” دلایل ذکر شده بیشتر مربوط به “انضباط” مدیریت در خصوص هزینه‌های سرمایه‌ای به نفع پرداخت سهامداران و شکایت از “لفاظی ضد نفتی” و “عدم اطمینان نظارتی” است.

اما ممکن است دلیل دیگری برای کاهش تولید نفت شیل در ایالات متحده وجود داشته باشد: به اندازه‌ای که به طور زیرزمینی تبلیغ می‌شود، نفت شیل در دسترس و مقرون به صرفه وجود ندارد. دیوید هیوز، دانشمند زمین، این دیدگاه را در “بررسی واقعیت شیل ۲۰۲۱” ارائه کرد.

ممکن است منابع دیگری از نفت در سرتاسر جهان وجود داشته باشد که به نحوی رشد قابل توجه کمتر تولید نفت شیل ایالات متحده را جبران کند. اما به نظر می‌رسد هیچ منبع دیگری نمی‌تواند رشدی را که نفت شیل آمریکا ارائه می‌کند، فراهم کند؛ یعنی ۷۳.۲ درصد از افزایش تولید جهانی نفت از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸.

جهان در واقع مدتی است که با نفت کمتر کنار آمده است. تولید جهانی نفت مناسب (نفت خام شامل میعانات اجاره) در نوامبر ۲۰۱۸ به صورت ماهانه به اوج خود رسید و به ۸۴.۵۸ میلیون بشکه در روز رسید. در آگوست ۲۰۲۲ تولید ۸۱.۴۴ مگابایت در روز بود. این پس از یک شوک ناشی از همه‌گیری است که شاهد کاهش تولید به ۷۰.۲۸ بشکه در روز در ژوئن ۲۰۲۰ بود.

به نظر می‌رسد نه شرکت‌های نفت شیل ایالات متحده و نه اوپک، با فرض اینکه بتوانند، آماده‌ی افزایش قابل توجه تولید نیستند. روسیه در میان سه تولیدکننده‌ی بزرگ جهان، تحت تحریم‌های شدید قرار دارد و ممکن است به این زودی نتواند نفت بیشتری برای صادرات تولید کند. مطمئن نیستیم که روسیه بتواند تولید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به جز افت ناشی از بیماری همه گیر، روسیه مدت‌هاست که در فلات تولید بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

در این میان، اقتصاد جهان با ذخایر محدود نفتی مواجه خواهد شد که صرفاً برای برآورده کردن توهمات ما از آنچه می‌خواهیم رشد نمی‌کند. نتیجه‌ی آن، قیمت‌های بالا خواهد بود، یعنی بالاتر از آنچه در طول تاریخ بوده است. رکود اقتصادی این پویایی را تغییر نمی‌دهد و در واقع ممکن است آن را تقویت کند، زیرا شرکت‌های نفتی احتمالاً فعالیت حفاری را در صورت کاهش تقاضا برای نفت کاهش می‌دهند. این امر تأمین تقاضای رو به رشد خروجی از رکود بعدی را برای این شرکت‌ها دوچندان دشوار می‌کند.

بسیاری از ما که این روز را پیش‌بینی می‌کردیم و می‌گفتیم که اوج تولید نفت جهان را فقط در آینه دید عقب خواهیم دید. ممکن است چند سال بیشتر طول بکشد تا مشخص شود که آیا نوامبر ۲۰۱۸ اوج تمام دوران بوده است یا خیر.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا