ارز دیجیتال

چرا سولانا با سقوط بنکمن فرید نابود شد؟

در اوایل ظهور پروژه سولانا، بحث بر سر چشم انداز و آینده این ارز دیجیتال که به عنوان یک بلاکچین برای قراردادهای هوشمند لایه ۱ که از برخی جهات با اتریوم رقابت می‌کند، شتاب گرفته بود. این زنجیره به سرعت رشد کرد و در طول بازار صعودی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، به ‌ویژه از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر، تبلیغات بسیار زیادی را شاهد بود. اما خروج اخیر پروژه‌های بزرگ به زنجیره‌های دیگر و کاهش شدید ارزش کل زنجیره سولانا، سؤالاتی را در مورد چشم ‌انداز آینده این رمزارز ایجاد کرده است.

چالش‌های تداومی فن‌آوری یک نگرانی رایج است که توسط افراد مشکوک به آن اشاره می‌شود. رقابت لایه ۲ های اتریوم تهدیدی رو به رشد برای فرض اصلی سولانا مبنی بر تراکنش‌های سریع تر و کم هزینه تر است. اما بزرگترین ابری که بر نور درخشش سولانا سایه انداخته است، سقوط سم بنکمن-فرید، موسس صرافی FTX و صندوق تامینی آلامدا ریسرچ (Alameda Research) است. بنکمن-فرید شاید تنها برجسته ترین حامی سولانا بود. از این رو خیلی‌ها می‌توانستند به طور منطقی استدلال کنند که افزایش قیمت توکن SOL و دارایی‌های مرتبط از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ حداقل تا حدودی ناشی از مداخلات و حمایت‌های بنکمن-فرید در بازار بوده است.

پیامدهای بدبینی فزاینده سولانا، صرفاً بر اساس اعداد، وحشتناک بوده است. از اوج قیمت ۲۵۸.۷۸ دلاری در ۶ نوامبر ۲۰۲۱، سولانا امروز، ۲۸ دسامبر به زیر ۱۰ دلار، تقریباً ۹.۸۵ دلار کاهش یافته است. این افت، ریزش بالای ۹۷ درصدی است که بسیار شدیدتر از کاهش قیمت از اوج برای بیت‌کوین (منفی ۷۴.۵ درصد) و اتریوم (منفی ۷۴.۶ درصد) است. به ‌طور باور نکردنی، ریزش سولانا حتی یک افت شدیدتر نسبت به آنچه که دوج کوین، یک ارز دیجیتال میم کوین، در بازار نزولی که از اوج خود در اکتبر ۲۰۲۱ ریزش کرده (تنها ۷۶ درصد)، داشته است. همچنین سولانا از نظر جایگاه خود به عنوان پنجمین ارز دیجیتال برتر در ارزش بازار در اوایل نوامبر امسال، بر اساس داده‌های CoinGecko به جایگاه نوزدهم سقوط کرده است.

چرا سولانا با سقوط بنکمن فرید نابود شد؟

ارزش کل توکن‌های موجود در پروتکل‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) در بلاکچین سولانا حتی به طرز چشمگیری کاهش یافته است، به طوری که با جزئیات بیشتر از نزدیک به ۱۰.۲ میلیارد دلار در ۹ نوامبر ۲۰۲۱ به کمتر از ۲۱۰ میلیون دلار در زمان انتشار این متن کاهش یافته که افتی نزدیک به ۹۸ درصد است. سولانا در حال حاضر دوازدهمین زنجیره بزرگ DeFi از نظر ارزش کل قفل شده (TVL) است که نه تنها از زنجیره‌های لایه ۲ اتریوم مانند پالیگان و اپتیمیزم (Optimism)، بلکه از پروژه‌های بسیار مبهم‌تری مانند کرونوس (Cronos) و دیفای چین (DefiChain) نیز پایین‌تر است.

کوین‌های سم بنکمن-فرید

شدیدترین درصد کاهش در معیارهای سولانا در اوایل نوامبر و پس از سقوط FTX و افزایش شواهد حاکی بر تقلب گسترده توسط سم بنکمن-فرید رخ داد. اکنون به نظر می‌رسد به طور فزاینده‌ای محتمل است که برخی از حمایت‌های گسترده بنکمن-فرید از زنجیره سولانا از طریق سرقت عمده وجوه مشتریان FTX تامین شده باشد. علاوه بر این، مدیران سابق آلامدا از جمله؛ مدیر عامل کارولین الیسون (Caroline Ellison)، در اظهارات اخیر به SEC ادعا کرده‌اند که بنکمن-فرید دستکاری بازار توکن صرافی FTX، یعنیFTT  را تشویق کرده است. با توجه به این موضوع، بعید به نظر می‌رسد که بنکمن-فرید قیمت پروژه‌های مبتنی بر سولانا را که به راه‌اندازی آن کمک کرده، از طریق کنترل سهامدار بزرگ و یا استفاده در تقلب‌های حسابداری و وام‌ای که هسته اصلی کلاهبرداری FTX را تشکیل می‌دادند، دستکاری نکرده باشد.

این پروژه‌های مرتبط، از جمله صرافی غیرمتمرکز سرم (Serum) و پروتکل دیفای اکسیژن (DeFi Oxygen) که خود را توصیف می‌کنند، گاهی اوقات با تمسخر به عنوان “سم‌کوین(Samcoins) ” نامیده می‌شوند. آنها شاهد کاهش فاجعه‌بار در قیمت‌های رمزارز خود بوده‌اند، به طوری که سرم با فروپاشی FTX “از بین رفته” معرفی شد و نیاز به یک فورک داشت.

چرا سولانا با سقوط بنکمن فرید نابود شد؟

دستکاری بازار از طریق آلامدا، عملاً با هدایت مخفیانه وجوه مشتریان FTX از سایر دارایی‌ها مانند بیت‌کوین و اتریوم به سمت تجارت سولانا یا سایر توکن‌های مرتبط اکوسیستم تأمین می‌شد. به نظر می‌رسد که فعالیت‌های بازارسازی و تجاری آلامدا به ‌عنوان یک کل در گذشته به‌ شدت بی‌سود بوده است. برخی از منتقدان استدلال کرده‌اند که فعالیت آنها به منزله حمایت از ارزش سولانا بوده است، در حالی که به طور مصنوعی قیمت رمزارزهای برتر مانند اتریوم و بیت‌کوین را پایین نگه می‌دارد.

این هرج و مرج منجر به چیزی شبیه به یک مارپیچ مرگ شده است، زیرا توسعه دهندگان و پروژه‌ها از زنجیره در حال مبارزه سولانا خارج می‌شوند. از همه مهمتر، پروژه‌های DeGods و Y00ts NFT تایید شد که سولانا را به ترتیب به اتریوم و پالیگان ترک می‌کنند. در ماه نوامبر، توسعه‌دهندگان تتر یک میلیارد دلار USDT از شبکه سولانا به بلاکچین اتریوم جابجا کرده‌اند.

همه اینها در کنار نگرانی‌هایی است که قبل از فروپاشی صرافی FTX وجود داشت. سولانا از زمان آغاز به کار خود، توقف‌های زنجیره‌ای مکرری را تجربه کرده است که اغلب به دلیل ” بوت کردن” شبکه یا سایر اشکال هرزنامه‌ای است که شبکه را فرا گرفته است. این به طور جدایی ناپذیری با ویژگی اصلی و ارزشمند سولانا به عنوان یک بلاکچین لایه ۱ سریعتر و ارزان تر از اتریوم، مرتبط است و آن را زیر سوال می‎برد. در نظر داشته باشید که برای یک بلاکچین، هزینه تراکنش کمتر و سرعت بالاتر اغلب به عنوان یک معاوضه برای امنیت و پایداری است.

چرا سولانا با سقوط بنکمن فرید نابود شد؟

علاوه بر این، این ویژگی با ارزش و پیشنهادی ممکن است نسبت به زمانی که سولانا در مارس ۲۰۲۰ راه اندازی شد، کمتر قانع کننده باشد. سال‌های پس از آن شاهد رشد قابل توجهی در راه حل‌های “لایه ۲” در اتریوم بوده‌ایم که تراکنش‌های سریع تر و ارزان تر را ارائه می‌دهند، اما از مزایای اتریوم از جمله؛ امنیت بیشتر از طریق استفاده از فناوری “rollup”، بهره می‌برند. این رقبای جدید عبارتند از؛ اپتیمیزم، شبکه مبنی بر لایه ۲ که در دسامبر ۲۰۲۱ راه اندازی شد، اما اکنون بیش از دو برابر ارزش قفل شده در سولانا، TVL دارد.

موارد فوق، بادهای مخالف و جدی برای رمزارز سولانا هستند. به طوری که تحلیلگران در سراسر دنیای کریپتو در روزهای اخیر در مورد چشم اندازهای این شبکه بحث کرده‌اند. در بهترین حالت، توسعه‌دهندگان و سازندگان سولانا با یک راه طولانی به منظور بازگشت این پروژه به سلامت و ارتباط اکوسیستم رو به رو هستند. باید بررسی شود که آیا آنها به اندازه کافی اعتقاد و اعتماد برای طی کردن این مسیر دارند یا خیر؟

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا