بورس

هسته در چهار سال اخیر بروزرسانی نشده است

دیروز در حالی که معامله‌گران بورسی، در انتظار آغاز معاملات راس ساعت ۹ صبح بودند، با اختلال هسته معاملات مواجه شدند. با وجود این که این اختلال، پس از حدود ۱۲دقیقه برطرف شد و بازار به روال عادی خود بازگشت، اما اهالی بورس در فضای مجازی واکنش‌های منفی گسترده‌ای نسبت به این اتفاق نشان دادند.

اقتصاد آنلاین در گفت‌وگو با روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس، به بررسی این اختلال و تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از تکرار این دست از مشکلات پرداخت.

اتفاقی بی‌سابقه در هسته معاملات

دهقان در ابتدا گفت: با وجود اینکه نتیجه مشکلات در هسته معاملات یکسان است و دسترسی به سامانه معاملات را محدود می‌کند، اما اتفاقی که روز گذشته افتاد، در طول عمر سامانه بی‌سابقه بوده است.وی ادامه داد: در سامانه‌های معاملاتی، زنجیره‌ای از سرویس‌ها، یک خدمت نهایی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. مشکل دیروز، در رابطه با مسیر ارتباطی این سرویس‌ها بود. مشکلاتی که در گذشته برای هسته معاملات پیش آمده بود، همه از جنس نرم‌افزاری و یا فشار بار معاملات روی سامانه بود و ما تا دیروز با چنین مشکلی مواجه نشده بودیم.

مشکل در تامین برق سامانه

وی در ادامه اذعان کرد: برخلاف کارگزاری‌ها، سامانه معاملات برای ارتباط با افراد، روی یک بستر اینترنتی قرار ندارد و این ارتباط از طریق یک بستر مخابراتی انجام می‌پذیرد. این تجهیزات مخابراتی توسط برق تغذیه می‌شوند و دیروز یکی از نقاط این بستر، با مشکل تامین برق مواجه شد و برای حدود ۲۰ دقیقه، دسترسی‌ها به سامانه معاملات از بین رفت.

دهقان افزود: البته با پشتیبانی‌هایی که صورت گرفت، ارتباط دوباره برقرار شد. با وجود اینکه بخشی از ایستگاه‌های معاملاتی در طول بازار مشکل داشتند اما تا پایان زمان معاملات، مشکل این ایستگاه‌ها نیز برطرف شد.

وی در ادامه گفت: ما قطعا برای جلوگیری از رخ دادن دوباره این نوع اتفاقات، راهکارهای جایگزینی را پیاده‌سازی خواهیم کرد. این راهکار‌ها هم برای کوتاه‌مدت خواهند بود و هم شامل راهکارهایی بلندمدت، از جمله دیتاسنتر‌های پشتیبان می‌شوند.

هسته معاملات، از سال ۹۶ بروزرسانی نشده است

هسته معاملات بازار سرمایه ایران، توسط شرکت فرانسوی اتوس (Atos) که یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در این زمینه است، طراحی و اجرا شده و در سال ۱۳۸۷ تحویل داده‌ شد. ماژول‌های این هسته معاملاتی تا سال ۹۶، به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، بروزرسانی نشدند.

با این وجود در سال ۹۵، قراردادی بین شرکت‌های بورس و فرابورس و شرکت اتوس بسته شد تا هسته معاملات در سال ۹۶ آپدیت شود. با این وجود در سال‌های آتی به دلیل بازگشت تحریم‌ها، بار دیگر ارتباط ایران با این شرکت فرانسوی قطع شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس، پیرامون این موضوع اظهار کرد: پس از سال ۹۷، اگر بروزرسانی و افزایش ظرفیتی هم انجام شده، از طریق خود شرکت مدیریت فناوری بوده است. برای مثال در اواخر سال۹۷ و پس از قطع ارتباط با شرکت اتوس، یکی از باگ‌های پیچیده در سیستم معاملاتی، که حتی خود شرکت فرانسوی هم قادر به برطرف کردن آن نبود، توسط همکاران ما حل شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا