بازارهای خارجی

قیمت جهانی گوشت قرمز

بر اساس اطلاعات ۷۹ کشور موجود در پایگاه داده سایتی با عنوان «قیمت جهانی محصول»، میانگین قیمت جهانی گوشت قرمز، ۱۴.۵۷ دلار است. با نگاهی به آخرین داده ها، کمترین قیمت ۳.۶۷ دلار (پاکستان) و بالاترین قیمت ۵۹.۹۳ دلار (کره جنوبی) بوده است.

البته ایران در فهرست کشورهای این پایگاه داده قرار ندارد. اما در فهرست منبع دیگری به نام کشور ما نیز اشاره شده است و قیمت گوشت قرمز در ایران را حدود ۷.۸۹ دلار اعلام کرده است. ایران در میان ۱۰۱ کشور این پایگاه داده (که از گران‌ترین به سمت ارزان‌ترین فهرست شده است) در جایگاه ۸۱ قرار دارد. سوئیس با قیمت ۵۵.۶۶ دلار برای هر کیلو گوشت در رتبه نخست این فهرست و پاکستان با قیمت ۳.۳۲ دلار، در رتبه آخر قرار دارد.

گوشت در ایران از چه کشورهایی گران‌تر است؟

در این پایگاه داده، گوشت در ۲۰ کشور از ایران ارزان‌تر است؛ مالزی، قزاقزستان، ازبکستان، پاناما، روسیه، جامائیکا، فیلیپین، بنگلادش، سریلانکا، آفریقای جنوبی، کلمبیا، اکوادور، ونزوئلا، اوکراین، آرژانتین، بولیوی، هند، نپال، کنیا و پاکستان.اما اگر همه کشورهای جهان را در نظر بگیریم ظاهرا شرایط متفاوت می‌شود. جام جم در این مورد نوشته است: «قیمت گوشت ایرانی‌ها چند برابر فقیرترین کشورهای جهان است از‌جمله مغولستان، رواندا و تانزانیا. برای درک بهتر این موضوع باید شاخص قیمت گوشت در جهان را بررسی کنیم. ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین شاخص قیمت گوشت را در جهان دارند. این شاخص در ایران بیش از دو برابر کشورهای یاد شده است. بازاریان مغولستان، رواندا و تانزانیا ارزان‌ترین بها را برای گوشت در بازار از خریداران طلب می‌کنند. شاخص قیمت گوشت در این کشورها به ترتیب ۴۵.۷ واحد، ۴۷ واحد و ۴۷.۹ واحد است. اما همین شاخص در ایران به بیشتر از ۱۰۶ واحد می‌رسد. در نتیجه ایرانی‌ها ۲.۳ برابر مغولستانی‌ها و ۲/۲ برابر رواندایی‌ها و تانزانیایی‌ها برای خرید یک واحد گوشت هزینه می‌کنند. فقط ۵۳ کشور بیشتر از ایرانی‌ها برای خرید گوشت هزینه می‌کنند اما مردم ۱۱۳ کشور در دسترسی به گوشت، توانمندتر از ایرانی‌ها هستند.»

تفاوت قیمت گوشت قرمز در ایران و جهان

در بخش دیگری از این گزارش آماده است: «از زاویه برابری نرخ ریال با دلار در بازار غیررسمی، قیمت دام زنده در ایران به ۳.۸ دلار می‌رسد. قیمت گوشت هم به‌طور متوسط به هفت دلار می‌رسد. در نتیجه، قیمت گوشت و دام در ایران به‌دلایلی چون خشکسالی و مسأله تامین غذا در ذات خود تورمی است اما با توجه به این‌که قیمت خوراک دام با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شود، انتظار این‌که قیمت دام و متعاقب آن قیمت گوشت تا این میزان بالا برود، وجود ندارد. برای داشتن ارزیابی بهتر، سطح بالای قیمت‌ها در ایران، آن را با تعدادی از کشورها مقایسه کردیم. در حال حاضر قیمت دام زنده در آذربایجان یک دلار و ۷۱ سنت و قیمت گوشت۶.۷ دلار است. در جمهوری چک قیمت گوشت شش دلار و قیمت دام زنده ۳.۵ دلار است. در بلاروس دام زنده ۳.۵ دلار و گوشت ۶.۲ دلار است. در روسیه قیمت دام و گوشت به ترتیب ۵.۲ و ۶.۱ دلار است. در چین دام زنده به یک دلار و گوشت گوسفندی آن به هفت دلار می‌رسد. در هند گوشت دو دلار و دام ۰.۶دلار ارزش دارد.از مقایسه این ارقام با ایران چنین می‌توان نتیجه گرفت که در عمل قیمت گوشت و دام در ایران از بسیاری از کشورهایی که در مقیاس جهانی سرانه درآمدی کم و متوسط دارند هم بالاتر است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا