بازارهای داخلی

آمریکا چراغ سبز ادامه مذاکرات وین را داده است؟!

هفته گذشته بعد از سفر مقامات فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امیرعبداللهیان با بورل در بحرالمیت اردن دیدار کرد.

بعد از این دیدار جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان از شروع مذاکرات سخن گفتند. با این حال بلافاصله مقامات آمریکایی واکنش نشان دادند و راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران گفت که امید جمعی در برجام از دست رفته است. همچنین جان کربی، هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفته است: توافق هسته‌ای در دستور کار نیست.

با این حال به نظر می‎رسد ایران مایل به شروع مجدد مذاکرات برای احیای برجام است. حتی امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفته است: ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم.

از سوی دیگر پولیتیکو خبر داده که پیشرفتی در سفر هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران حاصل نشده، اما ایران از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی برای سفر به تهران دعوت کرده است.

در حقیقت به نظر می‎رسد ایران امروز با شرایط نگران کننده اقتصادی خود بار دیگر مایل به احیای برجام یا شروع دور جدید مذاکرات است. با این حال مخالفین داخلی برجام نیز به شدت در تلاش برای نابودی مذاکرات احیای برجام هستند. از سوی دیگر اما سوال اصلی این است که غربی‌ها نیز بعد از ماه‌ها وقفه در مذاکرات بار دیگر به میز مذاکرات بر می‎گردند یا خیر؟

آمریکا چراغ سبز می‎دهد؟

چند روز بعد از دیدار بورل و امیرعبداللهیان گمان می‎رود که آمریکایی‌ها نیز تا حدودی به شروع مذاکرات وین بی میل نیستند. با این حال هنوز نمی‌توان این موضوع را به طور جدی بررسی کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه حل است اما با وجود تلاش هایی که ما و متحدان اروپایی ما انجام دادیم، ایران علاقمند یا آماده نبوده تا تصمیمات لازم برای بازگشت به پایبندی را اتخاذ کند.

از سوی دیگر راب مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران به تازگی بیان کرده است: ما هنوز به دیپلماسی اعتقاد داریم و معتقدیم که علی رغم هر اتفاقی که در چند ماه گذشته افتاده است، همچنان بهترین راهکار برای اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، توافق هسته‌ای است. ما آماده‌ایم که به این دیپلماسی ادامه دهیم. همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا هم گفته: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و اطمینان از قابلیت راستی‌آزمایی اقدامات ایران است. در همین حال، ما یک جعبه ابزار بزرگ داریم و هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.

با این حال هنوز شرایط برای این پرونده قطور بلاتکلیف است و نمی‌توان با قطعیت از شروع مذاکرات یا احتمال توافق صحبت کرد.

باید دید که در سفر پیش روی گروسی به تهران آیا مسائل پادمانی میان تهران و آژانس حل می‌شود یا خیر؟ از سوی دیگر غربی‎ها بار دیگر به میز مذاکره باز می‎گردند یا خیر؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا