مسکن

قیمت وام مسکن چقدر است؟

هم زمان با صعودی شدن معاملات مسکن در بازار تهران میانگین قیمت هر برگه وام مسکن از ۸۰ هزار تومان عبور کرد و امروز به ۸۳ هزار و ۲۵۲ تومان رسید. 

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که میانگین قیمت هر برگه وام مسکن تا پایان هفته گذشته همچنان زیر ۸۰ هزار تومان بود و در آخرین روز کاری هفته گذشته بهای آن به ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود.

به این ترتیب اگر یک زوج تهرانی بخواهند وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن را دریافت کنند باید رقمی حدود ۸۰ میلیون تومان بپردازند.

برای دریافت وام مسکن از طریق خرید اوراق افراد باید برگه‌های وام را به ارزش ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند. 

این به آن معناست که باید مبلغ وام را تقسیم بر ۵۰۰ هزار تومان کنید و به تعداد عدد بدست آمده، برگه ۵۰۰ هزار تومانی خریداری کنید. در حال حاضر میانگین قیمت هر برگه ۸۳ هزار و ۲۵۲ تومان است.

با این حساب اگر زوجی بخواهد وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن را دریافت کند باید ۹۶۰ برگه اوراق خریدار کند که با توجه به میانگین قیمت ۸۳ هزار و ۲۵۲ تومانی قیمت هر برگه، بهای خرید وام مسکن از طریق اوراق تسهیلات مسکن حدود ۷۹ میلیون و ۹۲۱ هزار تومان می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که قیمت وام مسکن در حال حاضر به عددی رسیده است که کل مبلغ وام جعاله مسکن صرف خرید وام می‌شود و در واقع این وام با قیمت خرید تسهیلات حذف می‌شود!

افزایش ۶۳ درصدی معاملات مسکن!

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی در آبان سال جاری میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان رسیده است و البته در دومین ماه پاییز شمار معاملات مسکن افزایش داشته است. بر اساس این گزارش  تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۰، به حدود ۷ هزار و ۳۰۴  هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۳.۵ و ۶۳.۵ درصد افزایش نشان می دهد.

این گزارش همچنین توضیح می‌دهد که متوسط قیمت واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آبان با افزایش ۱.۲ درصدی نسبت به مهر ماه به بیش از ۳۲ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسید.

این در حالی است که ماه گذشته بازار مسکن شهر تهران کاهش اندک ۰.۲ درصدی را تجربه کرده بود.

همچنین قیمت مسکن در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۱۷.۱ را نشان می‌دهد.

براساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت در منطقه یک تهران به عنوان گران ترین منطقه  متری ۷۲ میلیون و ۷۴۹ هزار تومان  است و قیمت متوسط مسکن د رمنطقه ۱۸ به عنوان ارزان ترین منطقه متری ۱۴ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان است . بیشترین معامله در منطقه ۵ با هزار و ۱۱ معامله انجام شده است و کم ترین معامله مسکن در منطقه ۱۹ ثبت شده که در آبان ماه  ۵۶ معامله ثبت شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا