بازارهای خارجی

بهترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۳ کدامند؟

به گزارش اکونومیست، آخرین شاخص قابلیت زندگی درگاه اقتصادی اکونومیست نشان می‌دهد که شرایط زندگی در شهرهای سراسر جهان از وخامت ناشی از همه گیری کووید-۱۹ به طور کامل بهبود یافته است.

این شاخص شرایط زندگی در ۱۷۳ شهر را در پنج مقوله رتبه‌بندی می‌کند: ثبات، خدمات درمانی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت. شهرهای منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین رشد را داشته‌اند. این شاخص همچنین نشان می‌دهد که زندگی در شهرها کمی بهتر از هر زمان دیگری در ۱۵ سال گذشته شده است. جداول زیر نشان می‌دهد که کدام شهرها در این رتبه بندی بالاترین و پایین‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

قابل سکونت‌ترین شهرها

غیرقابل سکونت ترین شهرها

۱- وین                                       ۹۸.۴

۱۷۳- دمشق                               ۳۰.۷

۲- کپنهاگ                                   ۹۸

۱۷۲- تریپولی                             ۴۰.۱

۳- ملبورن                                   ۹۷.۷

۱۷۱- الجزایر (شهر)                       ۴۲

۴- سیدنی                                  ۹۷.۴

۱۷۰- لاگوس                              ۴۲.۲

۵- ونکوور                                  ۹۷.۳

۱۶۹- کراچی                              ۴۲.۵

۶- زوریخ                                   ۹۷.۱

۱۶۸- پورت مورسبی                    ۴۳.۴

۷- کالیاری                                 ۹۶.۸

۱۶۷- جاکا                                ۴۳.۸

۷- جنوا                                     ۹۶.۸

۱۶۶- هراره                              ۴۳.۸

۹- تورنتو                                   ۹۶.۵

۱۶۵- کیِف                                   ۴۴

۱۰- اوزاکا                                    ۹۶

۱۶۴- دوالا                                 ۴۶.۴

۱۰- اوکلند                                    ۹۶

این مطالعه در خصوص قابلیت زندگی به منظور کمک به شرکت‌ها طراحی شده است تا بر اساس قانون سختی کار تسهیلات و مزایای مورد نیاز برای کارمندانی که به یک مکان جدید- و احتمالاً غیرقابل تحمل‌تر- منتقل می‌شوند را محاسبه نماید.

به عنوان یک محصول جانبی این کار تصویری از مطلوب‌ترین و نامطلوب‌ترین شهرها برای زندگی را برای کسانی که قصد مسافرت یا اقامت دارند ارائه می‌دهد. وینِ اتریش، با ترکیب فوق‌العاده‌ای که از ثبات، فرهنگ، تفریح و همچنین زیرساخت‌های قابل اطمینان ایجاد کرده برای چهارمین سال در ۵ سال گذشته در صدر این رده‌بندی جای گرفته است.

کپنهاگ دانمارک، که شهری با وسعت و شاخصه‌هایی بسیار مشابه با وین است در ردۀ دوم قرار دارد. ملبورن در استرالیا، پای ثابتِ بالاترین رتبه در گذشته، در ردۀ سوم جای گرفته است. در مجموع، ۹ مورد از ۱۰ کشور برتر وسعتی کوچک یا متوسط دارند؛ تمامی ۱۰ شهر و البته اغلب ۵۰ شهر برتر این رده بندی، در کشورهایی ثروتمند قرار دارند.

شهرهای بزرگ با سطح بالای جرم و جنایت و تراکم زیاد مطلوبیت کمتری از خود نشان می‌دهند. لندن با ۱۲ پله سقوط نسبت به سال گذشته در رتبه ۴۶ قرار گرفته و نیویورک با سقوطی ۱۰ پله‌ای رتبه ۶۹ را به خود اختصاص داده است. ولینگتون و اوکلند در کشور نیوزیلند به ترتیب ۳۵ و ۲۵ پله نسبت به سال گذشته صعود داشته‌اند؛ هانوی پایتخت کشور ویتنام ۲۰ پله و کوالالامپور پایتخت کشور مالزی ۱۹ پله ارتقا یافته‌اند. بهبود امتیازات آموزشی و خدمات درمانی در شرایط پس از همه‌گیری در سراسر آسیا، آفریقا و خاورمیانه، دلایل اصلی بهبود استانداردهای زندگی در رتبه‌بندی امسال است.

در انتهای جدول، دمشق از نظر شاخص بیش از ده سال است که به عنوان غیرقابل سکونت‌ترین شهر دنیا شناخته می‌شود. تریپولی پایتخت لیبی یک رده بالاتر است، اگرچه امتیازش حدود ۱۰ نمره بالاتر از پایتخت جنگ‌زدۀ سوریه است. کیِف، علیرغم تلاش‌هایش برای حفاظت از خود در برابر جنگ، در ۱۰ کشور انتهای رده‌بندی قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۲ این شهر از لیست کنار گذاشته شده بود چرا که روسیه درست در حین جمع‌آوری داده‌ها به اوکراین حمله کرد. زیرساخت‌های این شهر در اثر تخریب توسط بمب‌های روسی با امتیاز ۲۳.۲ از ۱۰۰ پایین‌ترین امتیاز این شاخص را در میان شهرهای جهان به خود اختصاص داده است.

از پنج دستۀ تحت پوشش مطالعۀ اکونومیست، تنها امتیاز ثبات به طور متوسط در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. امتیاز ثبات در بسیاری از شهرهای اروپای شرقی، که در سال ۲۰۲۲ به دلیل نزدیک بودن به اوکراین کاهش یافت، امسال افزایش را تجربه کرد. اما ثبات در نقاط دیگر دنیا بدتر شد. کارگران اعتصابی در یونان، تظاهرات بازنشستگی در فرانسه و درگیری‌های مرگبار در اسرائیل و پرو امتیازات را در این کشورها کاهش دادند. تورم می‌تواند منجر به کاهش بیشتر امتیازات ثبات و در نتیجه آسیب رساندن به سطح کلی نمرات در زمینۀ مطلوب بودن سکونت در بسیاری از نقاط جهان در سال آینده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا