بازارهای خارجی

دلایل تاخیر در تشکیل اتاق بازرگانی ایران و عربستان

مهراد عباد، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اقتصادآنلاین درخصوص عدم تشکیل اتاق مشترک ایران و عربستان تا به حال، بیان کرد: بخش خصوصی چندان مبادله‌ای با عربستان نداشته و تعداد بازرگانان در این حوزه هم کم بوده، اصولا اتاق‌های مشترک زمانی شکل می‌گیرد که هم تعداد صادرکننده و واردکننده به کشور هدف زیاد باشد و هم این افراد، تشکلی باشند. چون تعداد افراد زیاد نبوده و مراوده‌ای جریان نداشته، این اتاق قبلا تشکیل نشده است.

عباد افزود: البته ما با خیلی از کشورها اتاق مشترک نداریم و اتاق‌های موجود هم خیلی فعال نیستند، دو تا سه اتاق یک مقدار فعالیت دارند. پتانسیل‌های خیلی بالایی وجود دارد که متاسفانه استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به این که مسائل سیاسی اکثر به ضرر بخش خصوصی و تجار است، گفت: معمولا بخش خصوصی پیش‌قدم است برای این که ارتباطات با جهان داشته و بتواند تجارت آزاد داشته باشد. بخش خصوصی از این که با کشورهای مختلف کار کند استقبال می‌کند، چون الان بازار هدف تولیدکنندگان ما که کارهای صادرات انجام می‌دهند خیلی محدود و کم است و کشورهای کمی هستند که به واسطه تحریم‌ها از ایران خرید می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که روابط تجاری با سرعت رخ نمی‌دهد و نیاز است تا اعتماد مجدد هم بین دو کشور و هم تجار آنها برقرار شود، گفت: پتانسیل‌هایی که در عربستان است بحث نفت و گاز و فناوری‌های مرتبط با آن است. عربستان توانسته به صورت آزاد از کشورهای پیشرفته دنیا فناوری‌های نوین را جذب کند. ما در حال حاضر در حوزه نفت و گاز نیاز به فناوری داریم تا هم بتوانیم استخراج‌مان را بهینه کنیم و هم از چاه‌های قدیمی استخراج کنیم. تکنولوژی که در حال حاضر داریم یک راندمان پایینی دارد.

عباد تصریح کرد: عربستان در صنایع مادر مثل فولاد قوی است و ایرانی‌ها می‌توانند در این زمینه هم کمک بگیرند.

عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: پتانسیلی که ایران در کل حوزه خلیج فارس دارد، مواد غذایی است، چون این کشورها خودشان مواد غذایی شان را تامین نمی‌کنند و واردات انجام می‌دهند. الان هم بیشترین صادرات ایران به امارات موادغذایی است، عربستان هم یک بازار خیلی بزرگی است که ایران می‌تواند در این حوزه روی آن حساب کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا