بازارهای داخلی

رشد ۱۸.۹ درصدی بدهی بانک ها به بانک مرکزی فقط در یک ماه!

بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی در مهر ۱۴۰۱ بدهی بانکها به بانک مرکزی در انتهای مهر ماه به ۱۹۷هزار و ۴۰۰میلیارد تومان رسیده است که نسبت به ۱۶۶هزار میلیارد تومان در انتهای شهریور رشد ۱۸.۹ درصدی نشان می‌دهد.

مرور روند بدهی بانکها به بانک مرکزی در یک سال اخیر نشان می‌دهد این متغیر که در بهمن به ۱۸۶هزار میلیارد تومان رسیده بود، در انتهای سال گذشته و اوایل امسال کاهشی بود و در اردیبهشت امسال به ۱۳۷هزار میلیارد کاهش یافت.

اما در ادامه این روند متوقف شد و در تیر به ۱۷۶هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

در حالی که بدهی بانکها به بانک مرکزی در مرداد و شهریور کاهشی بود و در انتهای تابستان به ۱۶۶هزار میلیارد تومان رسیده بود، در مهرماه با یک رشد شدید ۳۱هزار و ۴۰۰ میلیاردی به ۱۹۷هزار و ۴۰۰میلیارد رسید.

این رشد شدید ۱۸.۹درصدی یک ماهه زنگ هشداری برای لزوم اصلاحات در نظام بانکی است که باید توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد؛ امر مهمی که به نظر می‌رسد تاکنون نسبت به آن غفلت شده است.

نسبت شبه پول به پول با افزایش اندک نسبت به ماه قبل به ۳.۴۴ رسید.

نسبت شبه پول به پول به عنوان معیاری از انتظارات تورمی است که افزایش آن به این معنی است که مردم سهم بیشتری از نقدینگی را به صورت شبه پول (حساب‌های بلندمدت) نگه می‌دارند و سهم پول به عنوان ابزار پرداخت و عامل ایجاد تقاضا و به تبع آن افزایش تورم کم شده است.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته روند این نسبت کاهنده بوده و از ۴.۱۶ در مهرماه سال گذشته به ۳.۹۰ در اسفند ۱۴۰۰ رسیده بود.

از ابتدای امسال هم هر چند این متغیر با افزایش طبیعی در فروردین (روند تکرارشونده فروردین در همه سال‌ها) به ۴.۰۷ رسید، در ادامه به ۳.۳۹ در انتهای تابستان کاهش پیدا کرده بود.

اما در مهر ماه با افزایش به ۳.۴۴ رسید که هر چند رشد اندکی دارد اما هنوز در مقایسه با سالهای گذشته (محدوده ۷ در سالهای قبل از ۹۸) در مقادیر پایینی قرار دارد و باید دید در ماه‌های آینده تغییری در این وضعیت حاصل خواهد شد یا نه؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا