بازارهای داخلی

پایبندی اوپک پلاس بر سیاست کاهش تولید نفت

 بر اساس گزارش سی ان بی سی اتحاد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک، گروهی متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت موسوم به اوپک پلاس، تصمیم گرفتند به سیاست فعلی خود مبنی بر کاهش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز یا حدود ۲ درصد تقاضای جهانی از نوامبر تا پایان ۲۰۲۳ پایبند باشند‌‌.

پیش از این تحلیلگران انرژی انتظار داشتند که اوپک پلاس کاهش تولید جدیدی را برای حمایت از قیمت نفت، پیش از اعمال سقف قیمتی اتحادیه اروپا بر فروش نفت روسیه، در نظر بگیرد.

اتحادیه اروپا قصد دارد واردات نفت روسیه از طریق دریا را از روز دوشنبه ۵ دسامبر ممنوع کند. کرملین پیش از این هشدار داده بود که هرگونه تلاش برای اعمال محدودیت قیمت بر نفت روسیه بیش از آنکه فایده داشته باشد، ضرر خواهد داشت. قیمت نفت از بیش از ۱۲۰ دلار در اوایل ژوئن به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

اوپک پلاس روز یکشنبه موافقت کرد که در مسیر سیاست کاهش تولید خود که پیش از  اقدام اتحادیه اروپا در ایجاد سقف قیمتی برای نفت روسیه، در جلسه قبلی اوپک پلاس بر آن توافق کرده بودند، متعهد بمانند.

اتحادیه اروپا در آستانه ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از طریق دریا از روز دوشنبه است و ایالات متحده و سایر اعضای جی ۷ سقف قیمتی را برای نفتی که روسیه به کشورهای سراسر جهان می فروشد اعمال خواهند کرد.

کرملین پیش از این هشدار داده بود که هرگونه تلاش برای اعمال محدودیت قیمت بر نفت روسیه بیش از آنکه فایده داشته باشد، ضرر خواهد داشت.

اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه در اوایل اکتبر توافق کرد که تولید خود را از نوامبر به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این علیرغم درخواست‌های ایالات متحده از این گروه برای کاهش قیمت سوخت و کمک به اقتصاد جهانی انجام شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا