بازارهای خارجی

آمریکا روی قوانین خودش پا می گذارد

آیا تحریم‌ به راستی یک ابزار تنبیهی است یا در راستای منافع آمریکا، ممکن است تغییر کند؟ این سوالی است که پاسخ آن به تازگی و با سیاست‌هایی که آمریکا درخصوص تحریم‌های نفتی ونزوئلا در پیش گرفت، به صراحت داده شد.

پس از از سرگیری مذاکرات سیاسی توسط دولت سوسیالیست کاراکاس و مخالفان در مکزیکوسیتی، ایالات متحده روز شنبه به شورون اجازه داد تا تولید نفت را از طریق سرمایه گذاری مشترک خود در ونزوئلا از سر بگیرد.

کاهش تحریم‌های نفتی، نشان‌دهنده‌ی تغییر عمده‌ی موضع واشنگتن در مقابل دولت ونزوئلا است؛ این اتفاق در حالی رخ داده که هیچ تغییری در سیاست‌های ونزوئلا صورت نگرفته و این به وضوح نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا نه تنها یک ابزار تنبیهی نیست بلکه می‌تواند نسبت به منافع امریکا کم، زیاد یا به طور کامل از میان برداشته شود.

ایالات متحده که پیش از این به دنبال اخراج نیکلاس مادورو، رئیس جمهور فعلی ونزوئلا بود، اکنون و با توجه به فشارهایی که درخصوص انرژی متحمل می‌شود، از شدت تحریم‌ها کاسته و براساس منافع خود، تصمیم به سرمایه‌گذاری در ونزوئلا گرفته است.

حسن مرادی، کارشناس انرژی، با اشاره به اینکه آمریکا و اروپا، تحت فشارهای شدید انرژی هستند بیان کرد: انرژی همانند یک ظرف یا بادیه‌ی بزرگ است که در این بادیه، کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و همین تفاوت است که سهمیه‌ی انرژی جهانی را تشکیل می‌دهد.

 او اضافه کرد: با توجه به فشارهایی که روی آمریکا وجود دارد، او ناگذیر است با هر کشوری که بتواند سهم ورودی انرژی به بازار جهانی را افزایش دهد تعامل کند.

این کارشناس حوزه‌ی انرژی، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مشابه وضعیت ونزوئلا برای ایران هم پیش بیاید گفت: این امکان وجود دارد اما این در حالی است که قرار بود ایران، سیاست‌ تنش‌زدایی را پیش بگیرد و از سوی دیگر مذاکرات خود با عربستان را به پایان برساند و در واقع به جهان نشان دهد کشور صلح‌طلبی است.

مرادی ادامه داد: در برخی شرایط و براساس فشارهای ناشی از تحریم، کشورها تصمیم می‌گیرند به تحریم‌ها استراحت دهند که اصطلاحاً به آن ریلکس کردن تحریم‌ها می‌گویند. کشوری مانند آمریکا بنا به شرایط موجود، روی قوانین و قواعد خودش که اتفاقاً ضد قوانین بین‌المللی هم هست چشم بسته و تحریم‌ ونزوئلا را نادیده گرفته.

مرادی درخصوص وضعیت ونزوئلا اظهار کرد: اگرچه ریلکس کردن تحریم‌ باید از جانب آمریکا اعمال شود اما ونزوئلا نیز همچنان، سیاست تنش‌‌زدایی خود را پیگیری می‌کند و از سوی دیگر فشارهای مضاعف و کمبود انرژی در آستانه‌ی فصل زمستان باعث شده آمریکا در پی کاهش فشارها باشد و این کاهش، با تعامل با کشورهایی مانند عراق، ایران، ونزوئلا و… که کشورهای مولد انرژی هستند اتفاق می‌افتد.

این کارشناس انرژی درخصوص رفتار آمریکا با ایران گفت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که به نقطه‌ی اولیه‌ی خودش برگردد ما هم قواعد بازی را می‌پذیریم اما تا زمانی که اروپا و آمریکا قواعد بین‌المللی را زیر پا بگذارند، دلیلی وجود ندارد که خودمان و ملتمان را به سختی بیندازیم.

او در پایان اضافه کرد: اما در نهایت و زمانی که فشارهای انرژی در آستانه‌ی فصل سرما روی اروپا و آمریکا بیشتر شود، آن‌ها مجبور به ریلکس کردن تحریم‌ها هستند تا بتوانند از انرژی تولید شده در کشورهای تحریمی مانند ایران استفاده کنند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا