بازارهای داخلی

قطعات اصلی خودرو در بازار غیب شد

 تقریبا تمامی قطعات اصلی خودرو در بازار کمیاب است و کمبود قطعات موتور خودرو بسیاری از مشتریان را سرگردان فروشگاه های مختلف کرده است. این در حالی است که وفور قطعات تقلبی و تولیدات زیرپله باعث شده است که مراجعه مشتریان به تعمیرگاه ها بیشتر شود و هزینه اضافه به رانندگان تحمیل کند. 

این موارد نکاتی است که حسین آوند، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروهای سبک و سنگین شیراز به آن اشاره می کند.

او درباره وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو به اقتصاد آنلاین می گوید: تقریبا تمامی قطعات اصلی خودرو در بازار کمیاب است و کمبود قطعات موتور خودرو در بازار به شدت احساس می شود.

آوند ادامه می دهد: بازار قطعات خودرو هر روز یک قیمت جدید دارد و ثبات قیمت در آن دیده نمی شود و جالب است زمانی که قیمت دلار صعودی شود قطعات خودرو افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت را به خود می بینند اما زمانی که بهای دلار روند نزولی می گیرد تنها ۵ تا ۱۰ درصد از قیمت این قطعات کاسته می شود.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروهای سبک و سنگین شیراز همچنین با اشاره به وفور قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو می گوید: جنس اصلی در بازار به شدت کم است و جنس های تقلبی تا دلتان بخواهد در بازار وجود دارد و بیشترین قطعات تقلبی که در بازار وجود دارد مربوط به سیستم برقی و انژکتوری خودرو است و لوازم یدکی تقلبی مربوط به سیستم مکانیکی و موتوری کم تر اما آشکارتر است.

آوند تاکید می کند: برای خرید یک محصول با اصالت، کالا باید دارای بارکد بوده یا برچسب شرکتی داشته باشد و همچنین از نمایندگی خریداری شود. البته بعضی مواقع شرکت ها نیز محصولات و جنس های بی کیفیت وارد بازار می کنند که تفاوت چندانی با قطعات تقلبی ندارد.

آوند همچنین به احتکار لوازم یدکی اشاره کرده و توضیح می دهد: معمولا قیمت لوازم یدکی در ماه های ابتدای سال افزایش قابل توجهی دارد و فروشندگان از برج ۱۰ و ۱۱ سال قبل لوازم خودرو را از انبارهای خود خارج نمی کنند و کالا را برای سال بعد نگه می دارند تا ۲۰ الی ۳۰ درصد گران تر بفروشند. به همین دلیل کمبود قطعات خودرو در فصل زمستان تشدید می شود.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروهای سبک و سنگین شیراز همچنین درباره سهم لوازم یدکی خارجی در بازار می گوید: اغلب لوازم یدکی موجود در بازار، تولید داخلی هستند چرا که با نرخ فعلی دلار واردات این قطعات صرفه ندارد اما قطعات خودروهای خارجی معمولا از چین وارد می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا