بازارهای خارجی

ساخت و تأمین بیش از ۷۰ درصد تجهیزات صنعت نفت توسط شرکت های داخلی

سید مهدی مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، امروز در نشست اطلاع‌رسانی کنفرانس مدیریت دانش‌بنیان (پتروتک) در صنعت نفت با بیان اینکه بزرگترین طرح دانش بنیان از بهمن ماه سال گذشته در شرکت ملی نفت آغاز شد گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای احیای چاه‌های کم‌بازده اختصاص خواهد یافت.

بیش از ۵۰درصد قراردادهای وزارت علوم با وزارت نفت است
او ادامه داد: در ادامه‌ی طرح ۱۰ قلم کالای راهبردی صنعت نفت، در آینده نزدیک فراخوان ساخت ۱۴ قلم کالای راهبردی جدید به ارزش یک میلیارد یورو با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور اعلام می‌شود.

مطهری اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰درصد تجهیزات صنعت نفت توسط شرکت‌های داخلی ساخته و تأمین می‌شود و در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد قراردادهای وزارت علوم با وزارت نفت است که ارزش این قراردادها ۶۵ میلیون یورو و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و تغییر رویکردی داریم تا این قراردادها را بازآرایی کنیم تا به خلق فناوری منجر شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت با بیان اینکه بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب، سهم اقتصاد دانش‌بنیان باید از یک درصد کنونی به پنج درصد در چهار سال آینده برسد، گفت: همچنین مطالعات بر اساس تولید و امکان صادرات خواهد بود. با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان الزام کردیم شرکت‌های زایشی شکل گیرد و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این موضوع را جلو می‌بریم.

پروژه‌ی احیای چاه‌های نفت، حاصل یک خرد جمعی است
در ادامه‌ی این نشست، محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: برای نخستین بار در صنعت نفت شاهد برگزاری رویدادی هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان و عملیاتی می‌توانند در فضایی مناسب کلیات و جزئیات چالش‌ها و فرصت‌های کار خود را به یکدیگر بازگو کنند.

او همچنین به پروژه‌ی احیای چاه‌های نفت اشاره کرد و گفت: این پروژه حاصل یک خرد جمعی است و امیدواریم این پروژه بتواند به‌عنوان یک الگو در کنفرانس مدیریت دانش‌بنیان (پتروتک) مطرح شود. شرکت‌های دانش‌بنیان نخستین بار در تاریخ صنعت نفت با در اختیار گرفتن یک چاه نفتی برای احیای آن نقش‌آفرینی خواهند کرد.

کفایتی در ادامه به اخباری اشاره کرد که از واگذاری چاه‌های کم‌بازده نفتی به شرکت‌های روسی و چینی سخن گفته بودند و آن‌ها را کذب خواند و بیان کرد: قرار است شرکت‌های داخلی به طور کامل کار را دست بگیرند و هیچ شرکت خارجی برای این کار در نظر گرفته نشده است.

او ادامه داد: این کنفرانس یک فرصت استثنایی است که به دانش‌بنیان شدن حوزه‌ی بالادستی کمک می‌کند چرا که در بخش‌های مختلف صنعت نفت، توانمندی‌هایی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها بی‌خبرند.

در پایان این نشست نیز صفارزاده، دبیر اجرایی این کنفرانس، درخصوص مقاله‌های رسیده به کنفرانس عنوان کرد: خوشبختانه استقبال بی‌نظیری از فراخوان مقاله صورت گرفت و انبوهی از آن‌ها را برای داوری فرستادیم و مقالات برگزیده رونمایی خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا