بازارهای داخلی

دلیل زیان سنگین هواپیمایی کیش در سال ۹۹ چه بود؟

یکی از شرکت‌هایی بود که در سومین مرحله انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، عملکرد خود در سال ۱۳۹۹ را برای عموم افشا کرد. اقتصاد آنلاین در ادامه بررسی گزارشات شرکت‌های دولتی، به بررسی هواپیمایی کیش می‌پردازد.

با کیش ایر بیشتر آشنا شویم
هواپیمایی کیش، در ابتدا با نام موسسه خدمات هواپیمایی کیش، در سال ۱۳۶۹ آغاز به فعالیت کرد. در حال حاضر کیش ایر، از شرکت‌های فرعی منطقه آزاد کیش محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که کیش ایر از سال ۱۳۹۵، در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، در فهرست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت اما این انتقال مالکیت تاکنون انجام نشده است.

فعالیت اصلی کیش ایر، در اساسنامه آن، انجام هرگونه حمل و نقل هوایی اعم از جابجایی مسافر، محمولات پستی و امداد هوایی، همچنین هتل داری و هرگونه فعالیت‌های مرتبط با آن ذکر شده است.

بر اساس گزارش سالانه هواپیمایی کیش، میانگین تعداد کارکنان کیش ایر در سال ۱۳۹۹ با کاهش ۹نفری نسبت به سال ۹۸، به ۹۳۵ نفر رسیده است. ۶۲۲نفر از این تعداد کارکنان قراردادی و ۳۱۳نفر، کارکنان شرکت‌های خدماتی کیش ایر را تشکیل می‌دهند.

زیان ۲۲۳میلیارد تومانی کیش ایر در سال ۹۹

اوج گیری بیماری کرونا در سال ۹۹، کیش ایر را هم مثل دیگر شرکت‌های هواپیمایی کشور، متحمل زیان‌های سنگینی کرد. کاهش ۵۴درصدی مسافران جابجا شده، افت ۳۲درصدی تعداد پروازها و اعمال استفاده ۶۰درصدی از کل فضای هواپیماها، باعث شد که درآمدهای عملیاتی این شرکت با افت ۳۴درصدی نسبت به سال ۹۸ مواجه شود و به ۳۳۴میلیارد تومان برسد.

با کسر درآمدهای عملیاتی ۴۳۳میلیارد تومانی کیش ایر از این مقدار، زیان ناخالص شرکت معادل ۹۹میلیارد تومان ثبت شد. درحالی که این شرکت هواپیمایی سال در سال ۹۸ سود ناخالص ۴۴ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده بود.

به همین ترتیب در سال ۹۳، ایران ایر زیان خالص ۲۲۳میلیارد تومانی را رقم زد. این در حالی است که این شرکت در سال گذشته سود خالص هفت میلیارد تومانی را شناسایی کرده بود.

گفتنی است که بخش بزرگی از زیان خالص چشمگیر کیش ایر، به دلیل ثبت رقم ۱۸۰میلیارد تومانی در بخش سایر هزینه‌های این شرکت است. عمده این هزینه‌ها نیز ناشی از تسعیر ارز بدهی‌های ارزی شرکت است.

کیش ایر چند فروند هواپیما دارد؟

نگاهی به ترازنامه کیش ایر در پایان سال ۹۹، نشان می‌دهد که مجموع دارایی‌های این شرکت به هزار و ۱۵۴میلیارد تومان رسیده که ۸۹۰میلیارد تومان از آن دارایی‌های غیر جاری و مابقی، دارایی‌های جاری شرکت هستند. دارایی‌های ثابت شهود شرکت هم بخش عمده دارایی‌های غیر جاری آن را تشکیل می‌دهند.

مبلغ دفتری دارایی‌های کیش ایر در پایان سال ۹۹، برابر با ۶۲میلیارد تومان زمین، ۲۰میلیارد تومان سالختمان و ۷۸۰میلیارد تومان هواپیما بوده است.

کیش ایر مالک ۱۲فروند هواپیما است که سه فروند از آن‌ها غیر فعال و یک فروند نیز نیمه فعال است. یک فروند ایرباس ۳۲۱ تحت مالکیت این شرکت نیز در قبال دریافت تسهیلات کرونا به مبلغ ۹۰میلیارد تومان، در رهن بانک ملی است.

به علاوه، هواپیمایی کیش دارای دو فروند هواپیمای توپولوف به ارزش دفتری ۳۲۰میلیون تومانی است که از سال ۸۹ اجازه پرواز ندارند و در آشیانه فرودگاه کیش پارک شده‌اند.

در سمت دیگر ترازنامه کیش ایر، شاهد افزایش ۵۰درصدی مجموع بدهی‌های این شرکت و رسیدن این مبلغ به ۶۸۶میلیارد تومان هستیم. به علاوه، هواپیمایی کیش در حالی سال ۹۹ را با زیان انباشته ۲۱۵میلیارد تومانی را به پایان برده است که در آغاز این سال سود انباشته هشت میلیارد تومانی را رقم زده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا