بازارهای داخلی

برنامه دولت برای کاهش واردات کالا در سال آینده

علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به تعیین ۱۳میلیارد یورو ارز برای واردات کالاهای اساسی در قالب بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: رقم ۱۳ میلیارد دلاری که در قالب بودجه سال ۱۴۰۳ برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده، مختص به ارز ترجیحی است و سایر کالاهای اساسی مورد نیاز، از روش‌های دیگری همچون تهاتر یا ارز اشخاص تامین خواهد شد.

وی افزود: سیاست دولت، کاهش واردات و تکیه هر چه بیشتر به توان تولید داخلی است که بر این اساس، در سالی هم که گذشت، صرفه‌جویی ارزی خوبی در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد منابع تعیین شده، صورت گرفت که این روند، در سال آتی هم ادامه خواهد داشت.

پیمان پاک با بیان اینکه صرفه جویی ارزی صورت گرفته برای واردات کالاها، در شرایطی بود که حتی برخی کالاها مثل شکر در بالاترین قیمت خود در بازارهای جهانی قرار داشتند، تصریح کرد: مدیریت ارزی بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته و در حوزه قیمت‌ها نیز، با نظم عمل شده است؛ به نحوی که این موضوع سبب ارزان تمام شدن قیمت خرید بسیاری از کالاها برای کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه واردات را مدیریت شده، کاهش خواهیم داد، خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی ارزی به نحوی صورت می گیرد که ذخایر کالاهای اساسی تکمیل شده و کم کاری های گذشته نیز جبران شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: البته این رقم ارزی که صرفه‌جویی می‌شود، در نهایت صرف توسعه تولید خواهد شد؛ به نحوی که در برخی گروه‌های کالایی مانند جو، گوشت و مرغ، امکان قطع یا به حداقل رسانیدن واردات وجود دارد؛ به شکلی که تولید را افزایش و واردات را کاهش داد.

وی گفت: در برخی از گروه‌های کالایی که مردم اثر آن را حس نمی‌کردند، ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی حذف شد و به گروه‌های دیگر اختصاص یافت که مردم اثر آن را حس کنند؛ برای مثال، گوشت منجمد مورد استفاده صنعت است و مردم از آن استفاده نمی‌کردند، بنابراین آن را به تالار دوم منتقل کردیم و گوشت گرم که مورد استفاده عام مردم است، به تالار اول آمد و مشمول ارز ترجیحی ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی شد.

پیمان پاک گفت: در سمتی دیگر، تولید برنج امسال خوب بود؛ بنابراین ارز واردات برنج حذف و به کنجاله سویا اختصاص یافت، زیرا جوجه ریزی افزایش یافته بود و نیازمند واردات کنجاله سویا بودیم.

وی تصریح کرد: بودجه سال ۱۴۰۳ پویا است و ما معتقدیم باید تا جایی که امکان دارد در مصرف ارز ترجیحی صرفه جویی کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا