بازارهای داخلی

راه‌اندازی دوباره «فرساشیمی» پس از هفت ماه

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم با حضور ۹۱.۶۲ درصد سهامداران، با حضور مدیرعامل هلدینگ «صبا انرژی» و مدیرعامل پتروشیمی «جم» و نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی برگزار شد. در پایان این مجمع سود سالیانه این شرکت ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام شد. عبدالرحیم قنبریان، مدیرعامل پتروشیمی «جم» در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به برنامه‌های آینده این شرکت می‌گوید:«اتمام پروژه‌های در دست اجرا  مهم‌ترین برنامه‌ی پتروشیمی «جم» است. توسعه‌ و افتتاح پلیمر «پادجم» اولویت برنامه‌های شرکت است. «پادجم» همانند استخوان لای زخم شده، باید به آن سامان بدهیم.»

قنبریان درباره‌ی قرارداد راه‎‌اندازی «پادجم» با شرکت «پتروپارس» می‌گوید:«در ارتباط با راه‌اندازی معتقدم که این اقدام باید توسط خود همکارانمان در شرکت منظور انجام شود. بحث آموزش نیاز است و من اعلام کردم که آموزش گروه با «جم» است. گروهی را در نظر گرفتیم از شرکت‌های صاحب تجربه در حوزه‌ی ABS  و RUBBER  و که از آنها دعوت کنیم تا با تشکیل تیم‌های راه‌اندازی، واحدها را راه‌اندزی کنند. اما مدیرعامل توسعه‌ی پلیمر«پادجم» پیشنهاد ما را قبول نکرد و با شرکت «پتروپارس» که هیچ تجربه‌ای در صنعت پتروشیمی ندارد قرارداد منعقد کرده و به‌هیچ عنوان مورد تأیید من نیست.»

او با اشاره به پروژه‌های درون مجتمعی به منظور افزایش ظرفیت الفین یادآور می‌شود:«جایگزین کردن و رفع مشکل کول باکس داریم. افزایش ظرفیت اچ دی در دست اجرا داریم. تولید پروپیلن از اتیلن داریم. بهترین پروژه‌ای که شروع کردیم و امیدواریم در وقت مناسب تمام شود PDH.PP است که زمین و لایسنس را انجام شده و در آستانه‌ی راه‌اندازی هستیم. در ۱۴۰۲ عملیات مهندسی و اجرایی و تأمین را شروع می‌کنیم.»

قنبریان از مصوبه‌ی ۱۸میلیارد تومان درخصوص اجرای پروژه‌های در راستای مسولئیت اجتماعی خبر داد. او در این‌باره می‌گوید:« این ۱۸ میلیارد تومان در شورای راهبردی و هماهنگ با سایر شرکت‌های پتروشیمی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در منطقه استفاده می‌شود.»

مدیرعامل پتروشیمی «جم» درباره‌ی راه‌اندازی دوباره «فرساشیمی» پس از هفت ماه می‌گوید:«به‌دلیل اینکه این بخش توجیح اقتصادی نداشت، از سرویس خارج شد. انی موضوع را از دو جنبه پیگیری کردیم. نخست بحث  سرویس بخش و مسئله دیگر تخفیف خوراک بود.خوشبختانه «فرساشیمی» پس از هفت ماه وارد سرویس شده و شروع به دریافت اتیلن کرده است. تلاش می‌کنیم تخفیف خوراک برای «فرساشیمی» اعمال کنیم.»

نام پتروشیمی «مهر» در لیست بدهکاران پتروشیمی «جم» قرار دارد. قنبریان درباره‌ی طلب این شرکت عنوان می‌کند:« طلب شرکت ۸۷۰ میلیون دلار بابت فروش خوراک است. تمامی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم. پرونده را به داوری ارجاع داده‌ایم. در موضوع داوری با یک تناقض از سوی قو قضاییه مواجه شده‌ایم. حکم ۴۳ میلیون یورویی به نفع پتروشیمی «جم» در داوری صادر شده در این رای پتروشیمی «جم» بخش خصوصی محسوب می‌شود اما قوه قضاییه، رأی داوری را ابطال کرده است. آنها به استناد اینکه پتروشیمی «جم» دولتی است این کار را انجام داده‌اند. درحال حاضر پیگیر این مسئله هستیم.»

مدیرعامل پتروشیمی «جم» در پایان با اشاره به اینکه بازارهای جدیدی برای محصولات این شرکت پیدا کرده‌‌اند، می‎‌گوید:« مشتریان جدیدی در بازارهای ترکیه، اروپا، آسیای میانه و قفقاز برای محصولات شرکت داریم به همین دلیل فروش محصولات به چین را ۵۰ درصد کاهش داده‌ایم تا بتوانیم پاسخگوی مشتریان جدید باشیم.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا