بازارهای خارجی

جروم پاول امید معامله‌گران را به باد داد

به گزارش فایننشال تایمز، کمیته سیاست‌ پولی در بیانیه‌ای همراه با افزایش، که نرخ وجوه فدرال را به محدوده هدف ۳.۷۵ تا ۴ رساند، نشان داد که در حال آماده شدن برای تسهیل در شتاب دهنده اقتصادی است.

از این پس، کمیته بازار آزاد فدرال میزان افزایش نرخ‌ها را در سال جاری و همچنین این واقعیت را که طول می‌کشد تا چنین افزایش‌هایی به اقتصاد واقعی وارد شود، در نظر می‌گیرد. این نشان می‌دهد که سرعت افزایش نرخ بهره در آینده کاهش می‌یابد.

تیم دوی اقتصاددان ارشد ایالات متحده در مشاوران اس‌جی‌اچ ماکرو گفت: بدیهی است که آنها نسبت به جایی که باید باشند و به نسبت به جایی که چند هفته پیش بودند، در رابطه با جایگاه سیاست‌های پولی کمی مطمئن‌تر هستند.

دوی افزود: از زمان افزایش ۰.۷۵ واحد درصدی، «هدف همیشه این بوده که سیاست را به محدوده‌ای برسانیم که به آنها اجازه می‌دهد در مورد موضع سیاست‌های پولی آینده خود هدفمندتر باشند.»

اما در حالی که معامله‌گران آنچه را که در ابتدا به نظر یک تغییر به سمت سیاستهای پولی تسهیل‌گرانه از فدرال رزرو می‌رسید، را هضم می‌کردند و اس‌اندپی ۵۰۰ تقریبا ۱ درصد افزایش یافته، جروم پاول رییس فدرال رزرو به سرعت امید آنها را بر باد داد.

در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست دو روزه، پاول هشدار داد که نرخ «پایانی» که در آن نرخ وجوه فدرال رزرو افزایش می‌یابد، بالاتر از سطح انتظارات خواهد بود – حتی اگر رسیدن به آن با افزایش‌های کوچکتر زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

برای سرمایه‌گذاران، نرخ پایانی مهم‌تر از سرعت پیمودن مسیر است و تا پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص سهام بلو چیپ سودهای قبلی خود را حذف کرد و ۲.۵ درصد کاهش یافت.

برای پاول، پیاده شدن از قطار ۰.۷۵ واحد درصدی افزایش نرخ بهره همیشه بخشی از برنامه بوده است. در ماه ژوئن، زمانی که بانک مرکزی اولین افزایش را در یک سری افزایش نرخ بهره بزرگ ارائه کرد، او افزایش‌هایی با این بزرگی را «غیرمعمول بزرگ» توصیف کرد و افزود: انتظار ندارم حرکت‌های در این اندازه رایج باشد.

اما حتی اگر کاهشی در راه باشد، پاول تصریح کرد که فدرال رزرو همچنان متعهد به کنترل تورم است: «ما در اینجا هنوز تلاش‌هایی برای پوشش تورم در دستور کار داریم و آن را کنترل خواهیم.» او افزود که صحبت از توقف کلی افزایش نرخ بهره «بسیار زودرس» بود.

تورستن اسلوک، اقتصاددان ارشد آپولو گلوبال منیجمنت، پیام جدید را «بسیار پیچیده» توصیف کرد اما به نظر می‌رسید سرمایه‌گذاران این ایده را دریافت کرده‌اند.

معامله‌گران در معاملات آتی صندوق‌های فدرال در نشست دسامبر نیم واحد درصد افزایش قیمت داشتند و شرط بندی خود را که نرخ معیار در سال آینده به اوج خود در سطح ۵ درصد خواهد رسید، دو برابر کردند. در ماه سپتامبر، زمانی که فدرال رزرو آخرین پیش‌بینی‌های خود را منتشر کرد، افراد زیادی پیش‌بینی خود را به سطح ۴.۶ درصد رساندند.

الن زنتنر اقتصاددان ارشد ایالات متحده در مورگان استنلی، گفت: همیشه این رقص هنرمندانه بین فدرال رزرو و بازارها وجود دارد. او افزود که پاول «اقدام خوبی» در زمینه سازی برای افزایش‌های کمتر نرخ بهره انجام داده و در عین حال از «تصور نادرست» که فدرال رزرو در حال کاهش آن است، عقب نشینی کرده است.

او گفت: کاهش سرعت صعود راهی ایمن‌تر است و در واقع به خود شانس بیشتری برای رسیدن به اوج بالاتر می‌دهید.

دایانا آموآ مدیر ارشد سرمایه‌گذاری کرکوسوالد عنوان کرد: مهمترین نگرانی سیاست‌گذاران، اقتصاددانان و فعالان بازار، ثبات سیستم مالی در بحبوحه افزایش سریع هزینه‌های استقراض و رشد کند است که می‌تواند در معرض «مین‌های زمینی» قرار بگیرد.

وی ادامه داد: حرکت با سرعت سنجیده به سیاست‌گذاران این امکان را می‌دهد تا نسبت به این مسائل واکنش نشان دهند و به آنها اجازه دهد تا آنچه را که باید انجام دهند به روشی بسیار زیباتر تنظیم کنند.

سرعت کندتر افزایش نرخ بهره ممکن است به این معنی باشد که فدرال رزرو از سقوط ناخواسته بازار جلوگیری می‌کند. اما به گفته اقتصاددانان، نرخ پایانی بالاتر – همراه با تعهد به حفظ سیاست‌های پولی در نقطه‌ای که اقتصاد را برای یک دوره طولانی محدود می‌کند – فقط احتمال رکود شدیدتر را افزایش می‌دهد.

پاول حتی تا آنجا پیش رفت که تصدیق کرد مسیر رسیدن به یک فرود نرم، که در آن فدرال رزرو تورم را بدون رکود دردناک کاهش دهد، حتی سخت‌تر از پیش شده است.

اسلوک این را به عنوان شواهد بیشتری از تعهد تزلزل ناپذیر فدرال رزرو برای بازگرداندن تورم به هدف ۲ درصدی تفسیر کرد.

دیوید کلی استراتژیست ارشد جهانی در جی‌پی مورگان تصریح کرد: من فکر می‌کنم فدرال رزرو احساس گناه می‌کند چرا که تورم به سطح بسیار بالایی رسیده و این باعث شده است که آنها در تلاش برای از بین بردن تورم سیاست‌های انقباضی‌تری در پیش بگیرند.

وی تاکید کرد: همه از فرود نرم صحبت می‌کنند اما فرود نرم نقطه‌ای است که ما به سختی به آن دست خواهیم یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا