اقتصادی

انقباض پولی هم قیمت ها را کم نمی کند 

به گزارش اکونومیست، آیا در این میان به دانشجوی ستاره پاداش داده شد؟ به ندرت. در ماه سپتامبر قیمت‌ها در شیلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافت. معیار ترجیحی بانک مرکزی برای تورم اصلی به ۱۱ درصد در سال نسبت به سال قبل افزایش یافت.

مثال شیلی از یک مشکل گسترده‌تر صحبت می‌کند. بسیاری از کارشناسان می‌گویند که تنها اگر فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و سایرین با افزایش سریع نرخ بهره در سال گذشته «از منحنی پیشی گرفته بودند» امروز جهان با تورم بالا دست و پنجه نرم نمی‌کرد. تجربه شیلی و سایر کشورهایی که زودتر و شدیدتر به این اقدام پرداختند، تردیدهایی به این بحث اضافه می‌کند. در سراسر جهان، کاهش قیمت‌ها بسیار دشوار است.

اکونومیست داده‌هایی را در مورد شیلی و هفت کشور دیگر جمع آوری کرده که نشان می‌دهد بانک مرکزی حداقل یک سال پیش چرخه انقباضی را آغاز کرده و این کار را پس از کاهش نرخ بهره به پایین‌ترین سطح تاریخی در اوایل همه‌گیری کووید – ۱۹ انجام داده است. این گروه شامل برزیل، مجارستان، نیوزیلند، نروژ، کره جنوبی، پرو و لهستان است. اگرچه روسیه واجد شرایط بود اما در این مطالعه به دلیل شرایط منحصر به فرد به آن پرداخته نشده است.

این باند بعید را «هیکلندیا» صدا کنید. در سال منتهی به اکتبر ۲۰۲۲، اقتصاد میانه در هیکلندیا نرخ‌ها را حدود ۶ درصد افزایش داد. اگر همانطور که انتظار می‌رفت، فدرال رزرو در دوم نوامبر نرخ بهره را ۰.۷۵ واحد درصد افزایش دهد، افزایش انباشته آمریکا در سال گذشته هنوز به این اندازه نخواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا